29SAM117-1 Innføring i samfunnsfag
- Emnekode29SAM117-1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2022 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Klimalære, bærekraftig utvikling, ressurs- og miljøutfordringer på ulike geografiske nivå
- Næringsutvikling og sysselsetting i et lokalt, nasjonalt og globalt perspektiv
- De lange linjer i jordas utvikling, geomorfologiske prosesser
- Sosialisering og identitetsutvikling hos barn og unge i flerkulturelle samfunn
- Barns rettigheter; demokratisk, politisk og økonomisk deltakelse i ulike samfunn
- Holdninger og verdier i hjem og skole i Norge som flerkulturelt samfunn
- Sentrale epoker og samfunnsmessige endringer i Norge og i verden fra antikken til ca. 1800, inkludert samisk historie og minoritetshistorie i Norge
- Historiebevissthet, historisk kunnskap og historisk tenkning
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kjennskap til samfunnsfagene som vitenskapsfag og skolefag
- kjenner til fagdidaktisk teori og sentrale arbeidsmetoder i fagene
- har kunnskap om sammenhenger mellom natur og samfunn
- kjenner til sammenhenger mellom menneskelig aktivitet, globale ressurs- og klimautfordringer og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om menneskerettigheter og medborgerskap
- har kunnskap om sosialisering, identitetsdanning og ulikhet i et samfunnsfaglig perspektiv
- har kunnskap om konflikter og samarbeid før og nå og om samfunnsmessige endringer over tid
- har kunnskap om samene som urfolk, andre nasjonale minoriteter og om kulturelt mangfold i Norge
- har kunnskap om samfunnsfaglige problemer knyttet til elevene sin digitale hverdag
Studenten
- kan reflektere over sentrale begrep som f eks bærekraft, demokrati, diversitet og skolens rolle i å utvikle elevenes handlingskompetanse
- kan lede læringsprosesser som utfordrer elevenes verdier og holdninger.
- kan lede begynneropplæring og bruke varierte arbeidsmåter i samfunnsfag
- kan hjelpe elever til å forstå seg selv både som historieskapte og historieskapende mennesker, og å bidra til å fremme elevenes forståelse av hvordan samfunn har vært, hvordan de er og hvordan de kan bli
- kan reflektere over sammenhenger mellom individuell læring, kollektiv læring, elevmedvirkning i utvikling av egen kompetanse og vurdering.
Studenten
- kan reflektere selvstendig og kritisk over samfunnsspørsmål
- har selvstendig forståelse av kompetansebegrepet, kan kritisk vurdere læreplaner og kompetansemål, og kan hjelpe elever til å sette egne mål på grunnlag av læreplanens formuleringer
Bruk av ulike digitale læringsressurser som forelesninger og presentasjoner, faglig digital kommunikasjon mellom studenter og mellom studenter og lærere, digitale innleveringer og lærerresponser. Studentenes bruk og utveksling av egne praksiserfaringer er en viktig ressurs i læringsarbeidet. Høgskolens læringsplattform blir benyttet.
Tre arbeidsoppgaver, en i geografi, en i samfunnsfag og en i historie. Minst en av oppgavene er relatert til pedagogisk bruk av IKT ut over bruk av læringsplattform, og minst en av oppgavene innebærer levering av en skriftlig tekst.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
| 100% |
Digital muntlig eksamen.
Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.