29NOR2510-2 Kommunikasjon og læring

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Studenten må ha gjennomført og bestått 29NOR2510-1 Litteratur og litteraturdidaktikk, eller tilsvarende emne, for å kunne framstille seg for eksamen

Emnets innhold
  • Norsk som første- og andrespråk
  • Minoritetsspråk
  • Nasjonale minoritetsspråk og nabospråk
  • Språkhistorie og språklige endringsprosesser
  • Gjeldende normering av nynorsk og bokmål
  • Muntlig kommunikasjon og arbeid med elevenes språkferdigheter
  • Analyse av muntlige, skriftlige og multimodale tekster
  • Elevtekstanalyse og responsarbeid
  • Didaktisk bruk av digitale verktøy i norskfaget
  • Opplæring, kartlegging og vurdering av språk, lese- og skriveferdigheter i flerspråklig sammenheng

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har omfattende kunnskap om norsk som første- og andrespråk og om noen viktige minoritetsspråk
  • har kunnskap om nasjonale minoritetsspråk og nabospråk
  • har kunnskap om språkhistorie, språklige endringsprosesser i eldre og nyere tid og gjeldende normering av nynorsk og bokmål
  • har omfattende kunnskap om muntlighet og muntlig kommunikasjon
  • Har kunnskap om videreutvikling av grunnleggende språkferdigheter for elever med ulik bakgrunn
  • Har kunnskap om hvordan arbeid med norskfaglige tema kan relateres til ulike deler av gjeldende læreplanverk
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke kunnskap om grammatikk og språk, tekster og litteratur i analyse av muntlige, skriftlige, multimodale og digitale tekster
  • kan legge til rette for variert arbeid med språk og tekst i tradisjonelle og nye medium
  • kan tilpasse den videre opplæringen i språklige ferdigheter til elever på ulike trinn og med ulik bakgrunn
  • kan kartlegge og vurdere språk-, lese- og skriveferdigheter og gi ulike former respons til alle elever
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i norsk skoles historie og egenart som språk-, kultur-, litteratur- og danningsfag
  • kan formidle fagstoff om språk, språkbruk, variasjon og flerspråklighet i et nordisk perspektiv for alle elever
  • kjenner til fagdidaktisk forskning og kan reflektere over  forskningsetiske problemstillinger i faget
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere faglig og tverrfaglig utviklingsarbeid på trinn 5 – 10
  • har et bevisst forhold til hvordan språkhistorisk utvikling og språklig mangfold bidrar til elevers forståelse av dagens språksituasjon og språklig identitet
  • kan styrke ressursperspektiver på flerspråklighet og språklig mangfold i skolens arbeid
  • kan skrive akademiske fagtekster på nynorsk og bokmål
  • kan benytte digitale verktøy og ressurser i profesjonsfaglig sammenheng
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er samlings- og nettbasert med inntil tre samlinger. Det er obligatorisk frammøte til samlingene.

Arbeidsmåtene veksler mellom forelesninger på samlinger, nettseminarer, individuelt arbeid,  og annet arbeid på høgskolens læringsplattform. Individuelle arbeidskrav og nettseminarer består av faglige, fagdidaktiske og praksisnære oppgaver.

Arbeidsmåter og undervisning vil kunne relateres til utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse.

En viktig del av studiet er to skriftlige fagtekster knyttet til egen yrkespraksis. Studentene får respons fra faglærer på disse oppgavene, og de danner utgangspunkt for eksamensmappen. Én av oppgavene skal inkludere et praksisorientert utviklingsarbeid som prøver ut ny faglig og fagdidaktisk kunnskap i eget klasserom/på egen skole. Arbeidet bør involvere kunnskapsdeling på egen arbeidsplass.

Arbeidskrav
  • Deltagelse på alle samlingene. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres.
  • Deltagelse på minst to nettseminarer.
  • To individuelle, skriftlige fagtekster, som spesifisert i undervisningsplanen. Én tekst skal være på bokmål og én på nynorsk.
  • Korte faglige innspill knyttet til emner i pensum eller medstudenters skriving, som spesifisert i undervisningsplanen.
Vurdering

Individuell mappeeksamen med to skriftlige fagtekster.

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk