29NOR217-2 Språk og tekst

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Muntlige og skriftlige sjangrer
  • Digitale og sammensatte tekster
  • Tekster for barn og unge i ulike sjangrer og medium
  • Historiske perspektiver på barne- og ungdomslitteratur
  • Litteraturdidaktikk som inkluderer flerkulturelle perspektiver på norsk litteratur
  • Medial adaptasjon
  • Språk som system.  Morfologi og syntaks i norsk og kontrastivt perspektiv
  • Flerspråklighet i teori og praksis
  • Andrespråksæring
  • Språkendring, talemålsvariasjon og språknormering
  • Språknormeringsspørsmål i moderne norsk
  • Språk i ulike medium og ulike sjangrer

Læringsutbytte

En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om norsk språksystem, også i et kontrastivt perspektiv
  • har kunnskap om andrespråkslæring og flerspråklighet
  • har kunnskap om språklige endringsprosesser i fortid og samtid, om normeringsspørsmål i moderne norsk og om sentrale kjennetegn ved norske talemålsvarieteter
  • har utvidete kunnskap om litteratur for barn og unge i fortid og samtid, i ulike sjangrer og medium
  • har kunnskap om hva som kjennetegner språklig kommunikasjon i ulike medium
  • har kunnskap om remediering av barnelitterære tekster
Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for tilpasset opplæring av minoritetsspråklige elever
  • kan legge til rette for didaktiske aktiviteter som utvikler elevenes metaspråk og språklige bevissthet
  • kan analysere, tolke og vurdere skjønnlitterære tekster for barn og ungdom og sette dem inn i en større kulturell og historisk sammenheng
  • kan analysere, tolke og vurdere sammensatte tekster, digitale og trykte, og sette dem inn i en større kulturell og offentlig sammenheng
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i norskfagets bredde og sammenhenger og kan reflektere kritisk og konstruktivt
  • kan vurdere egen praksis som norsklærer og grunngi vurderingene sine faglig
  • kan benytte digitale verktøy og fagressurser
Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er nettbasert med inntil tre samlinger over to dager. Det er obligatorisk frammøte til samlingene.

Den nettbaserte delen av studiet er den mest omfattende, det blir blant annet lagt ut studiemateriale og gitt nettforelesninger på høgskolens studiestøttestysem. En relativt stor del av undervisningsressursene  blir brukt til veiledning på nett, individuelt og i grupper. Det vil bli lagt opp til at studentene skal gi hverandre respons og diskutere på nett.

Arbeidskrav
  • Deltagelse på alle samlinger
  • En gruppeoppgave knyttet til pedagogisk bruk av digitale verktøy, som spesifisert i semesterplanen 
  • En nettbasert prøve 
  • En skriftlig oppgave knyttet til egen yrkespraksis
  • Skriftlig respons til andre deltakere etter nærmere beskrivelse i semesterplanen 
Vurdering

En praksisorientert skriftlig oppgave. Spesifisering av kravene til oppgaven vil bli gitt i semesterplanen.

Individuell muntlig eksamen.

Hver av delene teller 50 % av den endelige karakteren.  

Begge deler av eksamen må være bestått for å bestå emnet som helhet.

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
50%
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
50%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk