29NOR217-1 Lesing, skriving og muntlighet i utvikling
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Videre leseopplæring
- Lese- og skriveopplæring for flerspråklige elever
- Vurdering av lese- og skriveferdigheter
- Elevenes muntlige ferdigheter
- Lese- og skrivevansker. Kartlegging, årsaker, forebygging og avhjelping
- Lesing i ulike fag
- Lesing av digitale og sammensatte tekster
- Videre skriveopplæring. Skriveprosesser, skrivesituasjoner. Utvikling av elevenes sjangerkunnskap
- Elevtekstanalyse og responsarbeid
- Skriving i ulike fag
- Skriving og skriveopplæring med digitale verktøy
Læringsutbytte
En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte i emnet:
Studenten
- har inngående kjennskap til teorier om lesing, skriving og muntlighet, særlig knyttet til den andre lese- og skriveopplæringa
- har innsikt i hvordan elever fra første til sjuende trinn utvikler kunnskap om muntlige og skriftlige sjangrer og kan utnytte dem i sitt eget tekstarbeid
- har kunnskap om hvilke funksjoner lesing og skriving har hatt og har i kulturen vår
Studenten
- kan organisere og drivet tilpasset lese- og skriveopplæring for elever på første til sjuende trinn etter faglig grunngitte prinsipper, også for elever med norsk som andrespråk
- kan bruke språk- og tekstkunnskap aktivt i veiledning av elever i lese- og skriveprosessen
- kan bruke og vurdere kritisk ulike kartleggingsprøver i språkferdigheter, lesing og skriving og benytte resultatet av dem i faglig utvikling for elevene
- kan legge til rette for den muntlige språkutviklingen til elevene
- kan gi respons og veilede i arbeidet med tekster slik at elevene kan utvikle seg selg, skaffe seg kunnskaper og bruke språket som utgangspunkt for meningsformidling og refleksjon
Studenten
- er sikker muntlig språkbruker og stø i skriftlig bokmål og nynorsk og har kompetanse i skriving av fagtekster
- kan vurdere egen praksis som norsklærer og begrunne vurderingene sine faglig
- har et bevisst forhold til hvordan samtalen mellom lærer og elever, og samtaler elevene imellom, kan fungere som redskap for læring
Studiet er hovedsakelig nettbasert med tre samlinger over to dager. Det er obligatorisk frammøte til samlingene.
Den nettbaserte delen av studiet er den mest omfattende, og en relativt stor del av undervisningsressursene blir brukt til veiledning på nett, individuelt og i grupper via høgskolens læringsplattform. Et utvalg av studiemateriale og noen videoforelesninger blir lagt ut på nett. Det vil bli lagt opp til at studentene skal gi hverandre respons og diskutere på nett.
En viktig del av studiet er to skriftlige fagtekster knyttet til egen yrkespraksis. Studentene får respons fra faglærer på disse oppgavene, og de danner utgangspunkt for eksamensmappen. Én av oppgavene skal inkludere et praksisorientert utviklingsarbeid som prøver ut ny faglig og fagdidaktisk kunnskap i eget klasserom / på egen skole. Arbeidet bør involvere kollegiet på egen arbeidsplass slik at kunnskapsdeling finner sted.
- Deltagelse på alle samlinger
- Deltakelse i gruppevise nettseminar som spesifisert i semesterplanen
- To individuelle skriftlige fagtekster knyttet til egen yrkespraksis. Én av fagtekstene må være på nynorsk og en på bokmål
- Skriftlig respons til andre deltakere etter nærmere beskrivelse i semesterplanen
Eksamensmappe med to skriftlige fagtekster. Spesifisering av kravene til oppgavene blir gitt i semesterplanen.
Det gis en samlet karakter for mappen. Denne vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | 100% |