29NOR1813-1 Språk- og tekststrukturer
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Lydlære (fonologi)
- Ordlære (morfologi)
- Setningslære (syntaks)
- Tekstlære (pragmatikk)
- Grammatikkdidaktikk
- Norsk som andrespråk
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:
Kandidaten har, med utgangspunkt i norsk som morsmål og norsk som andrespråk
- kunnskap om norsk lydlære
- kunnskap om norsk ordlære
- kunnskap om norsk setningslære
- kunnskap om tekstlære (funksjonell grammatikk)
- kunnskap om bruk av relevante digitale verktøy i grammatikkundervisning
- kunnskap om forholdet mellom grammatikk som disiplin og grammatikkens rolle i gjeldende læreplanverk
Kandidaten kan, med utgangspunkt i norsk som morsmål og norsk som andrespråk
- forklare og undervise i det norske lydsystemet og analysere ord på fonemnivå
- forklare og undervise i det norske ord- og bøyingssystemet (både nynorsk og bokmål) og kan analysere ord på morfemnivå
- forklare og undervise i det norske frase- og setningssystemet og kan analysere fraser og setninger ved hjelp av feltskjema eller trestrukturer
- analysere tekster med utgangspunkt i funksjonell grammatikk (tekstteori)
- bruke og undervise i både nynorsk og bokmål
- anvende digitale ressurser i grammatikkundervisning
- undervise i grammatiske emner i tråd med gjeldende læreplanverk
Kandidaten
- kan drøfte og formidle sentralt fagstoff
- kan reflektere over hvordan emnets kunnskaper og ferdigheter kan knyttes til undervisning i skolen og gjeldende læreplanverk
- kan reflektere og hva den digitale utviklingen betyr for fagets innhold og arbeidsmetoder
Studiet har inntil tre samlinger i semesteret. Arbeidsmåtene veksler mellom forelesninger på samlinger, nettseminarer, individuelt arbeid, gruppearbeid og annet arbeid på høgskolens læringsplattform. Individuelle arbeidskrav, gruppeoppgaver og nettseminarer består av faglige og fagdidaktiske oppgaver.
- Deltagelse på alle samlingene. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres.
- Deltagelse på minst to nettseminarer
- To, skriftlige, individuelle arbeidskrav med problemstillinger definert av faglærer
- Ett skriftlig, individuelt arbeidskrav i form av refleksjonsnotattom utprøving av ny faglig kunnskap/ferdigheter
6 timers skriftlig individuell eksamen på begge målformer. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 6 Time(r) |
| 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet