29NOR1510-2 Lesing og skriving

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Studenter må ha gjennomført og bestått 29NOR1510-3 Språk og tekst, eller tilsvarende emne, for å gå opp til eksamen.

Emnets innhold
  • Tekster for barn og unge i ulike sjangre og medium
  • Digitale og multimodale tekster
  • Samisk litteratur
  • Videre lese- og skriveopplæring
  • Vurdering av lese- og skriveferdigheter
  • Lese- og skrivevansker

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om et utvalg skjønnlitterære tekster i ulike sjangre og medium, for barn, unge og voksne
  • har kunnskap om samisk litteratur
  • har kunnskap om hvordan arbeid med litteratur i skolen kan knyttes til ulike deler av læreplanverket
  • har omfattende kunnskap om lesing, skriving og muntlig kommunikasjon
  • har kunnskap om vurdering av grunnleggende ferdigheter og ulike former for kartlegging
  • Har kunnskap om ulike læremidler og læringsressurser, herunder digitale
  • har kunnskap om lese- og skrivevansker
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan bruke kunnskap om litteratur i faglig arbeid med muntlige, skriftlige og multimodale tekster
  • kan vurdere og bruke ulike metoder og digitale ressurser i den videre lese- og skriveopplæringen
  • kan tilpasse opplæringen for elever med ulik bakgrunn
  • kan vurdere ulike norskfaglige læremidler og læringsressurser, herunder digitale
  • kan legge til rette for at elever får lese og skrive sak- og fiksjonstekster for ulike formål og i ulike sjangre og medium
  • kan kjenne igjen tegn på lese- og skrivevansker og gjennomføre tiltak for elever med lese- og skrivevansker
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan legge til rette for at elevene videreutvikler grunnleggende språkferdigheter og blir tekstkyndige språkbrukere som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over norskundervisning i sentrale emner og gjøre greie for elev- og trinntilpassede fagdidaktiske valg
  • kan vurdere egen praksis med gjeldende læreplanverk, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag
  • mestrer skriftlig nynorsk og bokmål og kan undervise elever i begge målformer
  • kan benytte digitale verktøy og ressurser i fagdidaktisk sammenheng
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har tre samlinger à to dager. Det er obligatorisk deltakelse på samlingene.

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger på samlinger, nettseminarer, individuelt arbeid, gruppearbeid og annet arbeid på høgskolens læringsplattform. Individuelle arbeidskrav, gruppearbeid og nettseminarer består av faglige, fagdidaktiske og praksisnære oppgaver. Arbeidsmåter og undervisning vil kunne relateres til utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse.

En sentral del av emnet er et individuelt praksisrettet semesterarbeid, der studentene får veiledning fra faglærer. Dette arbeidet skal inkludere utprøving av ny faglig og fagdidaktisk kunnskap i eget klasserom / på egen skole. Arbeidet bør involvere  kunnskapsdeling på egen arbeidsplass.

Arbeidskrav
  • Deltagelse på alle samlingene. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres.
  • Deltagelse på inntil tre nettseminarer, hvorav ett skal dreie seg om profesjonsfaglig digital kompetasne.
  • Innlevert og godkjent plan for semesterarbeidet, til oppgitt tidsfrist og som spesifisert i semesterplanen.
  • Korte faglige innspill knyttet til emner i pensum eller medstudenters skriving, som spesifisert i semesterplanen.
Vurdering

Praksisorientert individuelt skriftlig semesterarbeid. Eksamen vurderes med graderte karakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk