29FAGBHG3 Videreutdanning for fagarbeidere i barnehagen med vekt på spesialpedagogikk og barnehageutvikling

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår, 2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar, Lillehammer
Emnets innhold

Spesialpedagogikk og barnehageutvikling

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Kandidaten

  • Har kunnskap om barn med særskilte behov
  • Har kunnskap om tidlig innsats
  • Har kunnskap om barns vilkår for medvirkning
  • Har kunnskap om utvikling av barnehagen
  • Har kunnskap om yrkesroller som er relevante i barnehagesammenheng
  • Har kunnskap om samarbeid med andre instanser
  • Har kunnskap om barns rettigheter
Ferdigheter

Kandidaten

  • Kan reflektere og treffe begrunnede valg i arbeid med barn
  • kan forstå og reflektere over sin egen rolle som støtte for barn i deres utvikling og vilkår for deltakelse i barnehagemiljøet
  • kan tilrettelegge for barns medvirkning og deltakelse
  • kan ivareta og inkludere barn med ulike behov i barnehagemiljøet
  • kan forstå og reflektere rundt betydningen av samarbeid med andre instanser kan lære av hverandre
Generell kompetanse

Kandidaten

  • har kompetanse som bidrar til selvstendig og ansvarlig vurdering og refleksjon over barnehagen som likeverdig læringsarena for barn med ulike behov
  • kan kommunisere og legge til rette for samarbeid med andre instanser
  • kan vurdere og reflektere over egen kompetanse og tilegne seg ny kompetanse i fellesskap
Arbeids- og undervisningsformer

Den nettbaserte delen av studiet mellom samlinger er knyttet opp mot læringsplattformen Canvas. Det vil også være forelesninger, gruppearbeid, framlegg og veiledning.

Arbeidskrav

Deltakelse på alle samlinger

To individuelle refleksjonslogger

To samlinger med studiegruppe i mellomperiodene til felles refleksjon over oppgitt tema

Et skriftlig arbeid med muntlig framføring

Mellom samlingene arbeider studentene med oppgaver knyttet til egen praksis og med relevans for arbeidet i barnehagen.

Vurdering

En muntlig individuell eksamen som vurderes til bestått/ikke bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk