29ENG2813-1 Literature, Culture and Teaching English

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Innføring i studiet av engelskspråklig litteratur
  • Et utvalg tekster og andre kulturelle uttrykk egnet til å fremme studentenes kjennskap til engelskspråklig litteratur og kultur og engelskspråklige kompetanse
  • Et utvalg tekster tilpasset elevmålgruppen
  • Sentrale samfunnsforhold i engelsktalende land

Læringsutbytte

En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om litteratur og kulturuttrykk i engelsktalende land
  • har kunnskap om levesett i engelsktalende land
  • har kunnskap om tekster og kulturuttrykk tilpasset elevmålgruppen som fremmer interkulturell læring
  • har innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen
  • har kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
  • har kunnskap om digitale læringsarenaer
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende fagterminologi for å presentere og diskutere engelskspråklig litteratur og kultur
  • kan velge ut og legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og film
  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
  • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte utfordringer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
  • kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og fagdidaktisk kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen går over ett semester og er i stor grad nettbasert med bruk av høgskolens studiestøttestysem. Periodene mellom samlingene skal brukes til veiledet arbeid individuelt, parvis og i grupper. Kunnskap og innsikt fra studiet brukes og utvikles allerede under studietiden gjennom praksisnære arbeidsoppgaver.

Arbeidskrav
  • Deltakelse på alle samlingene
  • Minst tre skriftlige og/eller muntlige arbeider som er nærmere beskrevet i semesterplanen.
Vurdering

Individuell mappeeksamen med inntil fire arbeider. Nærmere spesifikasjon gis i semesterplanen. I vurderingen legges det vekt på både innhold og språkferdigheter i engelsk. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk