29ENG2510-1 Literature, Culture and Teaching English

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Et utvalg tekster egnet til å fremme studentenes kjennskap til engelskspråklig litteratur og kultur
  • Et utvalg tekster med fokus på barnelitteratur og –kulturuttrykk
  • Et utvalg tekster egnet til å utvikle studentenes engelskspråklige og litteraturfaglige kompetanse
  • Forskning på egen praksis
  • Kildebruk og personvern

Læringsutbytte

En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike læringsstrategier
  • har kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
  • har kunnskap om samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i den engelskspråklige verden, samt det engelske språkets plass i global sammenheng
  • har kunnskap om hvordan autentisk engelsk litteratur kan brukes til å undervise om de tverrfaglige temaene
  • har kunnskap om tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring, identitetsutvikling og kulturelt mangfold
  • har innsikt i strategier og aktiviteter som kan bidra til utvikling og vedlikehold av flerspråklig kompetanse
  • har kunnskap om pedagogisk aksjonsforskning i eget klasserom
  • har kunnskap om ansvarlig kildebruk og personvern
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
  • kan velge ut og legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster som tar for seg samfunnsliv og kultur i engelskspråklige land
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
  • kan legge til rette for elevmedvirkning og elevenes refleksjon over egen læring
  • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen praksis
Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • kan samarbeide på tvers av fag for å gi elevene en helhetlig forståelse av engelskfagets plass i opplæringen
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte utfordringer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
  • kan reflektere over egen læring og praksis i henhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for elevenes personlige vekst
  • kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og fagdidaktisk kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen går over ett semester og er i stor grad nettbasert med bruk av høgskolens læringsplattform. Periodene mellom samlingene brukes til veiledet arbeid individuelt, parvis og i grupper. Kunnskap og innsikt fra studiet brukes og utvikles allerede under studietiden gjennom praksisnære arbeidsoppgaver.

 

Arbeidskrav
  • Deltakelse på alle samlingene
  • Minst tre skriftlige og/eller muntlige arbeider som er nærmere beskrevet i semesterplanen
Vurdering

Individuell mappeeksamen med inntil fire arbeider. I vurderingen legges det vekt på både innhold og språkferdigheter i engelsk. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk