29ENG217-2 Literature, Culture and Teaching English
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkEngelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Et utvalg tekster egnet til å fremme studentenes kjennskap til engelskspråklig litteratur og kultur
- Et utvalg tekster med fokus på barnelitteratur og -kulturuttrykk
- Et utvalg tekster egnet til å utvikle studentenes engelskspråklige og litteraturfaglige kompetanse
- Forskning på egen praksis
- Kildebruk og personvern
Læringsutbytte
En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte i emnet:
Studenten
- har kunnskap om ulike læringsstrategier
- har kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
- har kunnskap om samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i den engelskspråklige verden, samt det engelske språkets plass i global sammenheng
- har kunnskap om hvordan autentisk engelsk litteratur kan brukes til å undervise om de tverrfaglige temaene
- har kunnskap om tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring, identitetsutvikling og kulturelt mangfold
- har innsikt i strategier og aktiviteter som kan bidra til utvikling og vedlikehold av flerspråklig kompetanse
- har kunnskap om pedagogisk aksjonsforskning i eget klasserom
- har kunnskap om ansvarlig kildebruk og personvern
Studenten
- kan bruke engelsk muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
- kan velge ut og legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster som tar for seg samfunnsliv og kultur i engelskspråklige land
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
- kan legge til rette for elevmedvirkning og elevenes refleksjon over egen læring
- kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen praksis
Studenten
- kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- kan samarbeide på tvers av fag for å gi elevene en helhetlig forståelse av engelskfagets plass i opplæringen
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte utfordringer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- kan reflektere over egen læring og praksis i henhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for elevenes personlige vekst
- kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og fagdidaktisk kompetanse
Undervisningen går over ett semester og er i stor grad nettbasert med bruk av høgskolens læringsplattform. Periodene mellom samlingene brukes til veiledet arbeid individuelt, parvis og i grupper. Kunnskap og innsikt fra studiet brukes og utvikles allerede under studietiden gjennom praksisnære arbeidsoppgaver.
- Deltakelse på alle samlingene.
- Minst tre skriftlige og/eller muntlige arbeider som nærmere beskrevet i semesterplanen.
Individuell mappeeksamen med inntil fire arbeider. I vurderingen legges det vekt på både innhold og språkferdigheter i engelsk.
Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet