29ENG1813-2 Teaching and Learning English
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkEngelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Utvikling, tilpasning og vurdering av undervisning.
- Kritisk vurdering og bruk av læringsressurser, inkludert digitale ressurser.
- Et utvalg engelskspråklig litteratur og andre kulturuttrykk tilpasset elevmålgruppen.
- Vurdering i engelskfaget
- Sentrale styringsdokumenter, læreverk og ressurser for engelskfaget
Læringsutbytte
En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte fra emnet:
Studenten
- har kunnskap om gjeldende læreplan for engelsk, samt andre relevante styrings- og veiledningsdokumenter, og overordnede verdier og prinsipper for utdanningen
- har kunnskap om hvordan man underviser i grunnleggende ferdigheter i engelskfaget
- har kunnskap om tilpasset opplæring i engelskfaget
- har kunnskap om vurdering i engelskfaget på trinn 8-13
- har kunnskap om digitale læringsressurser egnet for ungdoms- og videregåendetrinnet
- har kjennskap til engelskspråklig litteratur og andre kulturuttrykk som fremmer interkulturell læring, samt tverrfaglige temaer
- har kjennskap til sentrale teorier om språklæring og flerspråklighet, samt flerspråklighet som ressurs i klasserommet
Studenten
- kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig, og være en god språkmodell for elevene
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen
- kan ta i bruk ulike strategier og arbeidsmetoder for å jobbe med grunnleggende ferdigheter i engelskfaget
- kan finne fram til og evaluere litterære tekster som egner seg for elevmålgruppen
- kan legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kultur i engelsktalende land
- kan kritisk vurdere og bruke egnede læringsressurser, også digitale læringsressurser, for å fremme elevenes læringsarbeid
Studenten
- kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan reflektere over sentrale problemstillinger knyttet til engelsk fagdidaktikk, læreplan og egen praksis
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å fremme elevers læring og utvikling i engelskfaget
- kan vedlikeholde og utvikle egen språklige og fagdidaktiske kompetanse
Undervisningen går over ett semester og er i stor grad nettbasert med bruk av høgskolens læringsplattform. Periodene mellom samlingene brukes til veiledet arbeid individuelt, parvis og i grupper. Kunnskap og innsikt fra studiet brukes og utvikles allerede under studietiden gjennom praksisnære arbeidsoppgaver.
- Deltakelse på alle samlingene
- Minst tre skriftlige og/eller muntlige arbeider som er nærmere beskrevet i semesterplanen.
Muntlig individuell eksamen som vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet