1PFP01 Helsepedagogikk og folkehelsepraksis

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av tilrettelagt læring
  • Læringsteorier
  • Grunnleggende motivasjons- og mestringsteorier og anvendelse av disse
  • Ulike lederstiller og deres betydning for kommunikasjon, motivasjon, læring og utvikling
  • Sentrale didaktiske begreper med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
  • Statlige helsefremmende- og forebyggende strategier og tiltak
  • Bevissthet om egen rolle som leder for aktuelle målgrupper i folkehelsearbeid
  • Grunnleggende teorier om lek og dens betydning for barn- og unges utvikling

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal kandidaten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten 

  • Har grunnleggende kunnskap om helsefremmende- og forebyggende arbeid der målet er å styrke barn og unges muligheter til å ivareta egen helse
  • Har kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for læring
  • Har kunnskap om grunnleggende begreper knyttet til motivasjon og mestringsklima
  • Har kunnskap om ulike lederstiler og hvilken betydning de har for kommunikasjon, motivasjon, læring og utvikling
  • Har kjennskap til hvilke utfordringer man kan møte i læringsarbeidet med ulike målgrupper
  • Har kunnskaper om lek som fenomen og lekens plass i bevegelseskulturen
  • Har kjennskap til helsefremmende strategier for økt fysisk aktivitet blant barn og unge
Ferdigheter

Kandidaten

  • Kan anvende helsepedagogiske prinsipper og didaktiske verktøy for helsefremmende læringsaktiviteter og mestring
  • Kan reflektere over helsepedagogiske tilnærminger og strategier i statlige helsefremmende tiltak
  • Kan observere, planlegge, tilrettelegge og evaluere helsefremmende aktivitetsopplegg for barn og unge
  • Kan reflektere over egen og andres folkehelsepraksis
Generell kompetanse

Kandidaten

  • Har et bevisst forhold til sin egen rolle og funksjon i ulike helsefremmende- og forebyggende aktivitetsopplegg
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesning
  • Individuelt arbeid
  • Gruppearbeid
  • Seminarer
  • Veiledning
  • Muntlige og skriftlige presentasjoner
  • Praksis
Arbeidskrav
  1. Minimum 80% aktiv deltagelse i studiespesifikke seminar (høstsemestret) og praktiske, pedagogiske seminarer (vårsemesteret)
  2. Ett muntlig fremlegg i gruppe som omhandler temaene læring, ledelse, kommunikasjon, motivasjon og lek (høstsemesteret)
  3. Gjennomføre autorisasjonssamtale der studenten gjør rede for sine verdier, holdninger og personlige egenskaper som ligger til grunn for utøvelse av instruktør-/veilederrollen.
  4. Aktiv deltagelse i praksis over 3 uker i Skolefritidsordningen (SFO) med fokus på helsefremmende aktivitetsopplegg som innbefatter at studenten stiller forberedt, deltar på praksismøter, viser punktlighet, ryddighet, profesjonalitet som er i henhold til helsefaglige styringsdokumenter.
Vurdering

Individuell praksisrapport med graderte karakterer fra A- F, der E er laveste ståkarakter..

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap