1PFP01 Helsepedagogikk og folkehelsepraksis
- Emnekode1PFP01
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av tilrettelagt læring
- Læringsteorier
- Grunnleggende motivasjons- og mestringsteorier og anvendelse av disse
- Ulike lederstiller og deres betydning for kommunikasjon, motivasjon, læring og utvikling
- Sentrale didaktiske begreper med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
- Statlige helsefremmende- og forebyggende strategier og tiltak
- Bevissthet om egen rolle som leder for aktuelle målgrupper i folkehelsearbeid
- Grunnleggende teorier om lek og dens betydning for barn- og unges utvikling
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal kandidaten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kandidaten
- Har grunnleggende kunnskap om helsefremmende- og forebyggende arbeid der målet er å styrke barn og unges muligheter til å ivareta egen helse
- Har kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for læring
- Har kunnskap om grunnleggende begreper knyttet til motivasjon og mestringsklima
- Har kunnskap om ulike lederstiler og hvilken betydning de har for kommunikasjon, motivasjon, læring og utvikling
- Har kjennskap til hvilke utfordringer man kan møte i læringsarbeidet med ulike målgrupper
- Har kunnskaper om lek som fenomen og lekens plass i bevegelseskulturen
- Har kjennskap til helsefremmende strategier for økt fysisk aktivitet blant barn og unge
Kandidaten
- Kan anvende helsepedagogiske prinsipper og didaktiske verktøy for helsefremmende læringsaktiviteter og mestring
- Kan reflektere over helsepedagogiske tilnærminger og strategier i statlige helsefremmende tiltak
- Kan observere, planlegge, tilrettelegge og evaluere helsefremmende aktivitetsopplegg for barn og unge
- Kan reflektere over egen og andres folkehelsepraksis
Kandidaten
- Har et bevisst forhold til sin egen rolle og funksjon i ulike helsefremmende- og forebyggende aktivitetsopplegg
- Forelesning
- Individuelt arbeid
- Gruppearbeid
- Seminarer
- Veiledning
- Muntlige og skriftlige presentasjoner
- Praksis
- Minimum 80% aktiv deltagelse i studiespesifikke seminar (høstsemestret) og praktiske, pedagogiske seminarer (vårsemesteret)
- Ett muntlig fremlegg i gruppe som omhandler temaene læring, ledelse, kommunikasjon, motivasjon og lek (høstsemesteret)
- Gjennomføre autorisasjonssamtale der studenten gjør rede for sine verdier, holdninger og personlige egenskaper som ligger til grunn for utøvelse av instruktør-/veilederrollen.
- Aktiv deltagelse i praksis over 3 uker i Skolefritidsordningen (SFO) med fokus på helsefremmende aktivitetsopplegg som innbefatter at studenten stiller forberedt, deltar på praksismøter, viser punktlighet, ryddighet, profesjonalitet som er i henhold til helsefaglige styringsdokumenter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
Individuell praksisrapport med graderte karakterer fra A- F, der E er laveste ståkarakter..
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet