1PAPS01 Pedagogikk og aktivitetsskolepraksis

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Lederstiler, kommunikasjon, motivasjon, læring og utvikling
  • Sentrale didaktiske begreper med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
  • Tilrettelagt opplæring
  • Informasjonskompetanse

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal kandidaten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om betydningen av og hvordan legge til rette for selvbestemmelse og medvirkning i læring og ferdighetsutvikling
  • har kunnskap om ulike lederstiler og hvilken betydning de har for kommunikasjon,
    motivasjon, læring og utvikling
  • har kunnskaper om lek som fenomen og lekens plass i bevegelseskulturen
  • har kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for læring
Ferdigheter
  • kan analysere lærerplaner og rammeplanverk og begrunne valg av mål, innhold og arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori
  • kan anvende kunnskap om gjeldende lov- og planverk for grunnopplæringen og hvordan individet påvirkes av overgangsprosessene.
  • kan analysere og legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter, innen lek og et utvalg idrettsaktiviteter.
  • kan skrive en strukturert faglig tekst og følge tekniske retningslinjer angitt for et skriftlig arbeid
  • kan reflektere over egen og andres praksis
Generell kompetanse

Kandidaten

  • har et bevisst forhold til formidling av fysisk aktivitet og egen rolle som aktivitetsleder
  • kan kritisk vurdere digitale ressurser og sosiale medier innenfor idrett og aktivitet
Arbeids- og undervisningsformer
  • Læringsstier
  • Forelesning
  • Individuelt arbeid
  • Gruppearbeid
  • Seminarer
  • Veiledning
Arbeidskrav

1) 5 dager observasjonspraksis i SFO

2) 15 dager praksis SFO

3) Gjennomføre autorisasjonssamtale med praksisansvarlig der studenten gjør rede for sine verdier, holdninger og personlige egenskaper som ligger til grunn for rollen som aktivitetsleder. Samtalen må være godkjent for at studenten skal være kvalifisert for praksis.

4) Planlegge nybegynnerkurs (10 økter) for medstudenter i vinteraktiviteter og balsidighet i grupper på 4 – 5 studenter. Kurset gjennomføres i emnet 1IDRA02-2.

Vurdering
  • Individuell mappevurdering som vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter. Mappen består av 3-5 arbeider hvorav 1 – 2 arbeider trekkes ut til vurdering.
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap