1MFV102 Vitenskapsteori og metodelære

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Elverum
Emnets innhold
  • Sentrale tema innen vitenskapsteori
  • Teoretiske utfordringer relatert til forskning på folkehelsefeltet
  • Konseptualisere et forskningsproblem
  • Begreper innenfor kvalitetsvurdering av metoder og forskning generelt (troverdighet, pålitelighet, gyldighet, generalisering, etc.)
  • Forskningsprosessen
  • Design og prosess innen kvalitative og kvantitative metoder
  • Grunnleggende begreper i deskriptiv statistikk og slutningsstatistikk (frekvensfordeling, sannsynlighet, hypotesetesting, feil, presentasjon av data, etc.)
  • Grunnleggende begreper om datainnsamling og analyse i kvalitativ metoder, og oversikt over kvalitative forskningsmetoder 
  • Forskningsetikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om vitenskapsteori
  • har inngående kunnskap og kritisk forståelse for forskingsprosessen
  • har kunnskap og forståelse for etiske prinsipper, som er knyttet til forskning på folkehelseområdet
  • har inngående kunnskap om kvalitative og kvantitative forskningsdesign som er relevant innen forskning på folkehelse
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre et litteratursøk og kritisk vurdere forskningsartikler
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
  • kan anvende relevante vitenskapelige metoder i egen folkehelseforskning
  • kan redegjøre for valg av forskningstilnærming, studiedesign, metode og analyse
  • kan analysere etiske dimensjoner knyttet opp mot forskning generelt og folkehelsefeltet spesielt
Generell kompetanse

The student

  • can discuss the complexity of factors influencing the health and wellbeing of populations;
  • can discuss the challenges and possibilities for promoting health and preventing disease;
  • can communicate and debate the main challenges within the contemporary Public health field both with specialists and the general public;
  • can identify public health issues and discuss these in a critically reflective manner.
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Kollokviegrupper
  • Seminarer
Obligatoriske aktiviteter
  • Deltakelse på samlinger (minimum 80%)
  • Individuell mappeinnlevering bestående av 5 oppgaver
Eksamen

Individuell 4 timers skriftlig eksamen som vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, hvor E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap