1IPS12 Idrettspsykologi

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Emosjoner og coping for trenere i idrett
  • Motivasjonsteorier
  • Stress og angst
  • Konsentrasjon
  • Selvtillit og mestringstro
  • Gruppedynamikk, gruppekohesjon
  • Selvoppfyllende profetier
  • Karriereoverganger
  • Sentrale kvantitative begreper

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har forståelse for motivasjon og motivasjonsteorier, og hvordan motivasjon påvirker utøveres deltagelse, opplevelse og prestasjonsutvikling i idretten
  • har forståelse for gruppedynamikk og gruppekohesjon, og hvordan dette påvirker utøvere og utøverens og lagets prestasjon.
  • har kunnskap om treneren som leder, og hvordan man kan utvikle utøvere som ledere
  • har forståelse for utfordringer i livet etter idrettskarrieren
  • har kunnskap om sentrale idrettspsykologiske faktorer som påvirker trenere og utøveres deltagelse, opplevelse og prestasjonsutvikling i idretten
  • har forståelse for hvordan emosjoner kan påvirke atferd og opplevelse, og kjenne til ulike strategier for selvregulering
Ferdigheter

Studenten

  • kan skape motivasjonsklima som tilrettelegger for utøveres helhetlige utvikling.
  • kan analysere egen trenerkompetanse med utgangspunkt i idrettspsykologiske temaer  
  • kan reflektere over og regulere egen atferd med utgangspunkt i kunnskap om idrettspsykologiske faktorer som påvirker trenere
  • kan lese, forstå og diskutere resultater fra idrettspsykologisk forskning
Generell kompetanse

Studenten

  • har en analytisk og kritisk tilnærming til egen trenervirksomhet og kan ta valg som er faglig og vitenskapelig begrunnet med utgangspunkt i idrettspsykologisk kunnskap
  • har forståelse for sin rolle og påvirkningskraft som trener overfor utøvere
Arbeids- og undervisningsformer
  • Egenarbeid
  • Forelesninger (lærer og studentstyrt)
  • Veiledning
  • Individuelt arbeid
  • Gruppearbeid
  • Seminarer
  • Problembasert læring
Arbeidskrav

Aktiv deltagelse på fire artikkel-seminarer.

Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager som vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
5 Dag(er)
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap