1IP01 Idrettspedagogikk
- Emnekode1IP01
 - Studiepoeng10
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedElverum
 - Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
 
- Inkludering i norsk idrett og tilpasset fysisk aktivitet
 - Læring og utvikling
 - Kommunikasjon
 - Idrettsdidaktikk
 - Talentbegrepet
 - Helhetlig menneskesyn
 - Coaching som metode
 - Sentrale begreper innen kvalitativ forskning
 - Observasjon som metode og forskning på egen praksis
 
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om inkludering i norsk idrett, tilpasset fysisk aktivitet og paraidrett
 - forstår ulike teorier knyttet til læring og utvikling i idretten
 - kjenner til hvordan man bruker kommunikasjon for å skape relasjoner, godt samarbeid og effektive utviklingsmiljøer (effective coaching)
 - har kunnskap om sosialisering, helhetlig menneskesyn og coaching som metode
 - har forståelse for det utvidede talentbegrepet
 - kjenner til hvordan man kan utvikle utøvernes emosjonelle og sosiale kompetanse gjennom idrettsdeltagelsen
 
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere treningsøkter tilpasset ulike målgrupper med nedsatt funksjonsevne
 - kan tilpasse læringsaktiviteter med utgangspunkt i barn og unges kognitive, emosjonelle og sosiale utvikling
 - kan legge til rette for konstruktive læringsprosesser med involvering og medbestemmelse, og gjennom dette bidra til en helhetlig utvikling
 - kan lese, forstå og diskutere resultater fra idrettspedagogisk forskning
 - har relasjonelle ferdigheter og kan kommunisere og samhandle med individer og grupper
 - kan anvende coaching og legge til rette for at utøveren selv tar et aktivt ansvar for sin egen lærings- og utviklingsprosess
 - kan lese, forstå og diskutere pedagogisk forskning innen idretten
 
Studenten
- kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet ved kjennskap til relevante databaser og elektroniske informasjonskilder
 - har forståelse for at læring er dynamisk og kan med bakgrunn i dette skape gode betingelser for optimal læring og utvikling for individ og grupper
 
- Egenarbeid
 - Artikkellesing
 - Forelesning
 - Gruppearbeid
 - Veiledning
 - Praktisk arbeid
 - Seminarer
 
- Individuell skriftlig oppgave som viser kompetanse knyttet til inkludering i sin fordypningsidrett, samt planlegging av en økt som er tilpasset for funksjonshemmede i sin fordypningsidrett. Det trekkes ut økter som skal gjennomføres i praksis, og evalueres.
 - 80% deltagelse på studentstyrte, praktiske økter knyttet til å planlegge, gjennomføre og evaluere en økt som er tilpasset for funksjonshemmede i egen fordypningsidrett
 - Gruppearbeid med påfølgende seminar
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 
Muntlig individuell eksamen som vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter .
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet