1IP01 Idrettspedagogikk

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Inkludering i norsk idrett og tilpasset fysisk aktivitet
  • Læring og utvikling
  • Kommunikasjon
  • Idrettsdidaktikk
  • Talentbegrepet
  • Helhetlig menneskesyn
  • Coaching som metode
  • Sentrale begreper innen kvalitativ forskning
  • Observasjon som metode og forskning på egen praksis

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om inkludering i norsk idrett, tilpasset fysisk aktivitet og paraidrett 
  • forstår ulike teorier knyttet til læring og utvikling i idretten
  • kjenner til hvordan man bruker kommunikasjon for å skape relasjoner, godt samarbeid og effektive utviklingsmiljøer (effective coaching)
  • har kunnskap om sosialisering, helhetlig menneskesyn og coaching som metode
  • har forståelse for det utvidede talentbegrepet
  • kjenner til hvordan man kan utvikle utøvernes emosjonelle og sosiale kompetanse gjennom idrettsdeltagelsen
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere treningsøkter tilpasset ulike målgrupper med nedsatt funksjonsevne
  • kan tilpasse læringsaktiviteter med utgangspunkt i barn og unges kognitive, emosjonelle og sosiale utvikling
  • kan legge til rette for konstruktive læringsprosesser med involvering og medbestemmelse, og gjennom dette bidra til en helhetlig utvikling
  • kan lese, forstå og diskutere resultater fra idrettspedagogisk forskning
  • har relasjonelle ferdigheter og kan kommunisere og samhandle med individer og grupper
  • kan anvende coaching og legge til rette for at utøveren selv tar et aktivt ansvar for sin egen lærings- og utviklingsprosess
  • kan lese, forstå og diskutere pedagogisk forskning innen idretten
Generell kompetanse

Studenten

  • kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet ved kjennskap til relevante databaser og elektroniske informasjonskilder
  • har forståelse for at læring er dynamisk og kan med bakgrunn i dette skape gode betingelser for optimal læring og utvikling for individ og grupper
Arbeids- og undervisningsformer
  • Egenarbeid
  • Artikkellesing
  • Forelesning
  • Gruppearbeid
  • Veiledning
  • Praktisk arbeid
  • Seminarer
Arbeidskrav
  • Individuell skriftlig oppgave som viser kompetanse knyttet til inkludering i sin fordypningsidrett, samt planlegging av en økt som er tilpasset for funksjonshemmede i sin fordypningsidrett. Det trekkes ut økter som skal gjennomføres i praksis, og evalueres.
  • 80% deltagelse på studentstyrte, praktiske økter knyttet til å planlegge, gjennomføre og evaluere en økt som er tilpasset for funksjonshemmede i egen fordypningsidrett
  • Gruppearbeid med påfølgende seminar
Vurdering

Muntlig individuell eksamen som vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter .

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap