VPL2102 Samfunnsmessige rammer for vernepleiefaglig arbeid

    • Emnekode
      VPL2102
    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Emnet VPL2101 Helse og helsehjelp må være fullført og bestått.

Emnets innhold

Det faglige innholdet i emnet retter søkelyset mot det etiske grunnlaget og de juridiske rammene for vernepleiefaglig arbeid. Studentene skal bli kjent med dette gjennom å lære om sentrale etiske teorier og om rettsreglene innenfor sosialrett og helserett. Studentene skal også lære å anvende disse rettsreglene i konkrete situasjoner i yrkesutøvelsen. Videre tar emnet opp menneskeverd, menneskerettigheter og rettssikkerhet. Emnet tar også opp den faktiske organiseringen av velferdsstaten, spørsmål som inkludering og marginalisering, og reflekterer kritisk forhold i samfunnet.

 Temaer:

  • Etiske teorier
  • Aktuelle lover og rettsanvendelse
  • Rettsstat og demokrati
  • Etisk refleksjon
  • Perspektiver på organisering av samfunnet og velferdspolitikk
  • Marginalisering og inkludering
  • Akademisk kritikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om sentrale etiske teorier for vernepleiefaglig arbeid
  • kjenner til politiske og administrative beslutningsprosesser, de vanligste modellene for organisering og styring av velferdstjenester og rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør
  • har bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, kultur, funksjonsnedsettelse, diagnose, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
  • har bred kunnskap om konvensjoner, lover og regler for å sikre funksjonshemmedes rettigheter, og samiske brukeres rettigheter som urfolk
  • har bred kunnskap om forholdet mellom funksjonsnedsettelse, funksjonshemning og funksjonshemming, og hvordan funksjonshemmende barrierer kan bygges ned
  • har bred kunnskap om selvbestemmelse og brukermedvirkning
  • har bred kunnskap om livssituasjonen til personer med utviklingshemming i et individ- og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om hvordan samfunnet er bygd opp, fungerer og endres, og hvordan enkeltmenneskers atferd og situasjon påvirkes av det samfunnet de er en del av
  • har kunnskap om helse- og velferdssystemet, gjeldende lov- og regelverk og veiledere innen fagområdet og hvordan helse- og sosialpolitiske føringer påvirker tjenesteutøvelsen og tjenestemottakeres livssituasjon
  • har kunnskap om barn og unge og er en utøver som ivaretar deres behov for behandling og/eller tjenester, og kan sikre deres medvirkning og rettigheter
  • har kunnskap om hvordan sosial ulikhet og sosiale problemer som omsorgssvikt, vold, overgrep, mobbing, rus- og sosioøkonomiske problemer påvirker helse, levekår og livskvalitet
  • har kunnskap om samenes status som urfolk og om samenes rettigheter, særlig innenfor helse- og sosialfeltet
  • kjenner til minoriteters rettigheter, og har kunnskap om og forståelse for deres status som minoritet
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis

 

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende og utvikle individuelle planer i samarbeid med brukere for å sikre helhetlige og koordinerte tjenester
  • kan anvende faglig kunnskap for å fremme inkludering, likestilling og deltakelse i alle deler av samfunnslivet og i et livsløpsperspektiv
  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av enkeltpersoner og grupper som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • har innsikt i faglige, etiske og juridiske utfordringer og dilemmaer avledet av miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
  • har  noe innsikt i teorier, prosesser og metoder som kreves for å tilby koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
  • kan formidle sentralt fagstoff om miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering  muntlig for å bidra til utvikling av god praksis
  • kan formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til funksjonshemmedes rettigheter for å bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltakelse for personer med funksjonsnedsettelser
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet om problemstillinger som oppstår når selvbestemmelse utfordres, og gjennom dette bidra til utvikling av faglig forsvarlig praksis og forebygging av tvang
  • har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings- og avvikshåndteringssystemer
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene består av studentaktive læringsformer: Selvstudium, gruppearbeid, forelesninger, seminarer og skriftlige innleveringer individuelt og i gruppe.

Det beregnes ca 800 studentarbeidstimer for et emne på 30 studiepoeng.

Obligatoriske aktiviteter
  • Planlegging av og fremlegg på ett seminar for medstudenter
  • Skriftlig gruppeoppgave
  • 90 % deltagelse på seminarer
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
Eksamen

Individuell muntlig eksamen.

Vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. 

Emnenavn på engelsk: 
Social framework for social educators practice
Emnenavn på nynorsk: 
Samfunnsmessige rammer for vernepleiefagleg arbeid
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning
Fagområde
Helsefaglige utdanninger
Studieprogram
Bachelor i vernepleie
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)