VPL2102 Samfunnsmessige rammer for vernepleiefaglig arbeid
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Emnet VPL2101 Helse og helsehjelp må være fullført og bestått.
Det faglige innholdet i emnet retter søkelyset mot det etiske grunnlaget og de juridiske rammene for vernepleiefaglig arbeid. Studentene skal bli kjent med dette gjennom å lære om sentrale etiske teorier og om rettsreglene innenfor sosialrett og helserett. Studentene skal også lære å anvende disse rettsreglene i konkrete situasjoner i yrkesutøvelsen. Videre tar emnet opp menneskeverd, menneskerettigheter og rettssikkerhet. Emnet tar også opp den faktiske organiseringen av velferdsstaten, spørsmål som inkludering og marginalisering, og reflekterer kritisk forhold i samfunnet.
Temaer:
- Etiske teorier
- Aktuelle lover og rettsanvendelse
- Rettsstat og demokrati
- Etisk refleksjon
- Perspektiver på organisering av samfunnet og velferdspolitikk
- Marginalisering og inkludering
- Akademisk kritikk
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kandidaten
- har bred kunnskap om sentrale etiske teorier for vernepleiefaglig arbeid
- kjenner til politiske og administrative beslutningsprosesser, de vanligste modellene for organisering og styring av velferdstjenester og rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør
- har bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, kultur, funksjonsnedsettelse, diagnose, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
- har bred kunnskap om konvensjoner, lover og regler for å sikre funksjonshemmedes rettigheter, og samiske brukeres rettigheter som urfolk
- kjenner til minoriteters rettigheter, og har kunnskap om og forståelse for deres status som minoritet
- har bred kunnskap om forholdet mellom funksjonsnedsettelse, funksjonshemning og funksjonshemming og hvordan funksjonshemmende barrierer kan bygges ned
- har bred kunnskap om selvbestemmelse og brukermedvirkning
- har kunnskap om helse- og velferdssystemet, gjeldende lov- og regelverk og veiledere innen fagområdet og hvordan helse- og sosialpolitiske føringer påvirker tjenesteutøvelsen og tjenestemottageres livssituasjon
- har kunnskap om hvordan sosial ulikhet og sosiale problemer som omsorgssvikt, vold, overgrep, mobbing, rus- og sosioøkonomiske problemer påvirker helse, levekår og livskvalitet
Kandidaten
- kan anvende og utvikle individuelle planer i samarbeid med brukere for å sikre helhetlige og koordinerte tjenester
- kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
- kan beherske relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe.
Arbeidsformene består av studentaktive læringsformer: Selvstudium, gruppearbeid, forelesninger, seminarer og skriftlige innleveringer individuelt og i gruppe.
Det beregnes ca 800 studentarbeidstimer for et emne på 30 studiepoeng.
- Planlegging av og fremlegg på ett seminar for medstudenter
- Skriftlig gruppeoppgave
- 90 % deltagelse på seminarer
Individuell muntlig eksamen.
Vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|