PED3014 Pedagogiske kunnskapsutfordringer
- EmnekodePED3014
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
Dette emnet retter oppmerksomheten mot utvikling av pedagogisk kunnskap som, og i, praksis. Emnet tar utgangspunkt i at (1) pedagogisk kunnskap handler om personer som både er givere og mottakere av kunnskap; de både har kunnskap om seg selv og er sansende, følende og tenkende i mottakelsen og bruken av kunnskap om det de søker kunnskap om, og (2) at kunnskap kan gjøre noe med noe og noen. Kunnskap kan endre vaner og livsførsel på en positiv måte, og utvide handlings- og fortolkningsrommet i ulike kontekster og situasjoner, men kunnskap kan også innsnevre enkeltpersoners mulighetsrom og legitimere praksiser som kan være mer til skade enn til gagn. Ved å undersøke gyldigheten og relevansen av kunnskapen som formidles, og som vi utvikler om et tema, kan feilkunnskap korrigeres og kunnskapen kan bli mer relevant for de personene og situasjonene som kunnskapen handler om.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om hva pedagogisk kunnskap som, og i, praksis kan være
- har kunnskap om relasjonelle dynamikker i utvikling av kunnskap
- har kunnskap om kontekstens betydning for fenomenet som undersøkes
Studenten
- kan vurdere hvordan relasjonelle dynamikker påvirker forskningsresultatet
- kan utføre selvstendige analyser av kontekstens betydning for fenomenet som du undersøker
- kan reflektere over hvordan du gjennom din utvikling av kunnskap, og bruk av kunnskap, kan gjøre en forskjell for dem som kunnskap handler om
Studenten
- kan utvikle kunnskap i og gjennom relasjoner
- har et kontekstuelt blikk
- kan formidle kunnskap på måter som er sensitiv for mottakernes resepsjoner
Studentene inviteres inn i undervisernes erfaringer med å arbeide med forskning på ulike områder som er relevant for det pedagogiske fagfeltet. Studentene og underviserne undersøker sammen dynamikker og kontekster som legger føringer for relasjonen mellom forsker og forskningsdeltagere, og mellom forskningstekster og mottakere. Undervisningen er dialogisk, og studentene arbeider også med praktiske øvelser.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
Emnets eksamensform er muntlig eksamen. Kandidatene gir en muntlig presentasjon av en tekst over et selvvalgt tema som de har arbeidet med gjennom semesteret. Presentasjonen følges av en diskusjon med en medstudent som opponent. Egen presentasjon og opposisjonen av en medstudents presentasjon vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, og der E er laveste ståkarakter.