PED3014 Aktuelle pedagogiske utfordringer
- EmnekodePED3014
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedLillehammer
Gjennom samarbeid med medstudenter og faglærere skal studentene på emnet gis anledning til å fordype seg innenfor et av fagets forskningsfelt og bli kjent med aktuell forskning innenfor dette feltet. Gjennom arbeid med en egendefinert oppgave, får studenten også mulighet til å gjøre et forarbeid til masteroppgaven.
Hver student må velge ca. 1000 sider litteratur innenfor fordypningsområdet i samarbeid med medstudenter og i samråd med faglig ansvarlig for seminaret, evt. med annen faglig veileder hvis temaet ligger utenfor rammen av seminartilbudet.
Emnet sikter mot å gi studentene kunnskap i et sentralt forskningsområde innen aktuell pedagogisk forskning. Studentene skal kunne vise argumentative og analytiske ferdigheter i tilknytning til sitt valgte fordypningsområde.
Arbeidet i emnet drives fram gjennom faste seminarer med framlegg av litteratur og deltakelse i drøftinger av forskningen som aktualiseres.
Studenter som ønsker å skrive masteroppgave på særskilte praksisfelt kan anvende denne modulen for å finne praksisnære forskningsmuligheter.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om det valgte fordypningsområdet
- kjenner til hvordan man vurderer forskningskvalitet
- vet hvordan spørsmål om evidens, argumentasjon og diskurs lar seg applisere på forskningstema
- har grundig viten om hvordan vitenskapelig forfatterskap foregår og kan analyseres
Studenten
- kan analysere kvalitet i vitenskapelig skriving innen området
- kan vurdere medstudenters skriftlige og muntlige bidrag i emnet
- kan framstille egne tolkninger og refleksjoner over teoretiske og praktiske dimensjoner i emnet
Studenten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter i formidling av reflekterte oppfatninger om emnets faglige tema
- kan reflektere kritisk over sentrale problemstillinger
- kan spore svakheter i rådende forestillinger og granske forskningens relevans, verdigrunnlag og nytte
- kan utvikle og formidle sin faglige læring gjennom ulike medier
Emnet er basert på seminarer med studentpresentasjoner er i fokus. Det vil særlig bli arbeidet med litteraturgjennomgang, diskusjoner og samtaler. Det veksles mellom gruppearbeid og individuelt arbeid. Det forekommer enkelte forelesninger.
Underveis i studiet skal det leveres en skriftlig framstilling av hvorledes den valgte litteraturen kan anvendes i masteroppgaven. Deltakelse i vurdering av medstudenters bidrag er en del av arbeidskravet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |