PED2010 Bacheloroppgave i pedagogikk inkludert metode

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      PED1002 og PED1003 eller PED1100 og PED1200

Emnets innhold

Gjennom arbeid med en selvstendig utformet problemstilling innen pedagogikk skal studentene fordype seg i forskningsmetode, samle eget materiale og skrive en vitenskapelig tekst i form av en bacheloroppgave.

Studentene skal selv samle inn materiale til bacheloroppgaven med utgangspunkt i en prosjektbeskrivelse. Gjennom emnet vil studentene få innføring i aktuelle forskningsmetoder og hvordan disse kan brukes i egen oppgave. 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap innenfor valgt tema i pedagogikk

  • har kunnskap om sin valgte forskningsmetode, kildekritikk og forskningsetikk

  • har kunnskap om hva som kjennetegner en vitenskapelig tekst

  • kjenner til vitenskapshistorie og forskningstradisjoner i pedagogikk

Ferdigheter

Studenten  

  • kan utvikle forskbare spørsmål innen valgt tema, og anvende relevante forskningsmetoder i egen datainnsamling 

  • kan bruke kunnskap fra pedagogikk og metode i skriftlig og muntlig framstilling og argumentasjon  

  • kan analysere, kritisk vurdere, gi og motta tilbakemelding på argumentasjon i eget og andres arbeid 

  • kan skrive en vitenskapelig tekst 

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan reflektere kritisk over egen forskerrolle  

  • kan forholde seg selvstendig, kritisk og kreativt til forskning og forskningsetiske spørsmål 

  • kan bidra med pedagogiske perspektiver på aktuelle samfunnsspørsmål 

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har varierte arbeids- og undervisningsformer, og vektlegger aktiv deltakelse der studentene tar utgangspunkt i egne erfaringer, ideer og kunnskap. Sentralt står studentenes arbeid med egen bacheloroppgave og faglitteratur, og å gi tilbakemeldinger og videreutvikle eget prosjekt og tekst i lys av respons fra veileder og medstudenter. 

Praksis i dette emnet er innsamling av materiale, gi tilbakemelding til medstudenter og bidra til felles læringsmiljø. 

Bacheloroppgaven skal primært skrives i grupper på to til fire studenter. Arbeidet skal planlegges og gjennomføres i samråd med veileder. 

Obligatoriske aktiviteter
  • Emnet har 50% oppmøteplikt på all undervisning gjennom hele semesteret. Som del av dette, skal studentene delta på minst to seminarer der det gis tilbakemelding på medstudenters utkast til tekst
  • Skriftlig innlevering av prosjektbeskrivelse
  • Aktiv deltakelse på fire veiledninger med egen veileder i ulike faser av skriveprosessen. Det kreves innlevering av veiledningsgrunnlag til veiledningene 

Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Hvis arbeidskravene ikke godkjennes, er det ikke mulig å levere bacheloroppgaven. 

Eksamen

Bacheloroppgaven skal gjennomføres som en skriftlig oppgave, etterfulgt av en muntlig eksamen.

Bacheloroppgaven skal primært leveres i grupper på to til fire studenter. Oppgaver som er levert individuelt eller i grupper på to studenter skal være på 8000 ord (+/- 10%). Oppgaver som er levert i grupper på tre til fire studenter skal være på 10.000 ord (+/- 10%).  

Muntlig eksamen er individuell for alle, også for de som har levert som gruppe. Muntlig eksamen tar utgangspunkt i innlevert bacheloroppgave. Studentene får en foreløpig karakter på den innleverte oppgaven. Gjennom muntlig eksamen kan foreløpig karakter justeres individuelt.   

I vurderingen brukes karakterskalaen fra A til F, hvor E er laveste ståkarakter. 

Studentene kan bruke alle hjelpemidler i arbeidet med bacheloroppgaven, så lenge man følger institusjonens regelverk.  

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med muntlig justerende
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell (1 - 2)
  • Alle
Muntlig eksamen er individuell for alle, selv om bacheloroppgaven er skrevet i par.
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
PED2008 Bacheloroppgave i pedagogikk, inkludert metode
15
PEDD2005 Bacheloroppgave med metode
15
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk