PED2010 Bacheloroppgave i pedagogikk inkludert metode
- EmnekodePED2010
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
PED1002 og PED1003 eller PED1100 og PED1200
Gjennom arbeid med en selvstendig utformet problemstilling innen valgt fordypningsemne, skal studentene fordype seg i forskningsmetode, samle eget materiale og skrive en vitenskapelig tekst i form av en bacheloroppgave.
Studentene skal selv samle inn materiale til bacheloroppgaven, individuelt eller i gruppe, med utgangspunkt i en prosjektbeskrivelse. Gjennom emnet vil studentene få innføring i aktuelle forskningsmetoder og hvordan disse kan brukes i egen oppgave.
Bacheloroppgaven skal som hovedregel ta utgangspunkt i fordypningsemnet i pedagogikk som studenten gjennomførte 5. semester.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
-
har kunnskap innenfor valgt fordypningsemne i pedagogikk
-
har kunnskap om forskningsmetoder, vitenskapshistorie og forskningstradisjoner i pedagogikk
-
har grunnleggende kjennskap til kriterier for god forskning, herunder kildekritikk og forskningsetikk
-
har kunnskap om hva som kjennetegner en vitenskapelig tekst
Studenten
-
kan utvikle forskbare spørsmål innen valgt fordypningsemne, og anvende relevante forskningsmetoder i egen datainnsamling
-
kan bruke kunnskap fra pedagogikk og metode i skriftlig og muntlig framstilling og argumentasjon
-
kan analysere, kritisk vurdere og gi tilbakemelding på argumentasjon i eget og andres arbeid
-
kan skrive en vitenskapelig tekst
Studenten
-
kan reflektere kritisk over egen forskerrolle
-
kan forholde seg selvstendig, kritisk og kreativt til forskning og forskningsetiske spørsmål
-
kan bidra med pedagogiske perspektiver på aktuelle samfunnsspørsmål
Emnet har varierte arbeids- og undervisningsformer, og vektlegger aktiv deltakelse der studentene tar utgangspunkt i egne erfaringer, ideer og kunnskap. Sentralt står studentenes arbeid med egen bacheloroppgave og faglitteratur, og å gi tilbakemeldinger og videreutvikle eget prosjekt og tekst i lys av respons fra veileder og medstudenter.
Praksis i dette emnet vil være innsamling av materiale, gi tilbakemelding til medstudenter og bidra til felles læringsmiljø.
Bacheloroppgaven skal planlegges og gjennomføres i samråd med veileder.
- Skriftlig innlevering av prosjektbeskrivelse
-
Deltakelse på minst to seminarer der det skal gis tilbakemelding på medstudenters utkast til tekst
-
Aktiv deltakelse på fire veiledninger med egen veileder i ulike faser av skriveprosessen. Disse gjennomføres i gruppe eller individuelt. Det kreves innlevering av veiledningsgrunnlag til veiledningene
Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med muntlig justerende | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (1 - 2) |
| Muntlig eksamen er individuell for alle, selv om bacheloroppgaven er skrevet i par. |
Bacheloroppgaven skal gjennomføres som en skriftlig oppgave, etterfulgt av en muntlig eksamen.
Bacheloroppgaven kan leveres individuelt eller i par. Oppgaver som er levert individuelt skal være på 7000 ord (+/- 10%). Oppgaver som er skrevet i par skal være på 10.000 ord (+/- 10%).
Muntlig eksamen er individuell for alle, også for de som har skrevet bacheloroppgaven i par. Muntlig eksamen tar utgangspunkt i innlevert bacheloroppgave. Studentene får en foreløpig sensur på den innleverte oppgaven. Gjennom muntlig eksamen kan foreløpig karakter justeres.
Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen.
Eksamen evalueres ut fra gradert karakterskala fra A til E.
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
PED2008 Bacheloroppgave i pedagogikk, inkludert metode | 15 | ||
PEDD2005 Bacheloroppgave med metode | 15 |