MUSA1001 Profesjonsfag 1: Musikk- og kulturdidaktikk
- EmnekodeMUSA1001
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Musikk som kunnskapspraksis i ulike skoleslag og læringsarenaer, gjennom observasjonspraksis, praktisk-didaktisk arbeid og kjennskap til aktuelle styringsdokumenter og forskning.
- Grunnleggende didaktisk teori, kulturteoretiske perspektiver på barne- og ungdomskultur, mangfold og interseksjonelle perspektiver relatert til musikkundervisning samt utvalgt forskningslitteratur som vedrører musikk som kulturelt, sosialt og pedagogisk fenomen.
- Planlegge, gjennomføre og vurdere opplegg og aktiviteter tilpasset ulike arenaer, med spesiell vekt på metodikk for større grupper.
- Innføring i akademisk skriving og kildebruk.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om elev- og lærerrollen i ulike skoleslag og på ulike læringsarenaer
- har kjennskap til planverksmessige og politiske forutsetninger for musikk i ulike skoleslag og læringsarenaer og hvordan musikklærerprofesjoner preges av ulike syn på musikk, musikalitet og musikkunnskap
- har kunnskap om didaktiske begreper og verktøy og kulturteoretiske perspektiver på barne- og ungdomskultur, mangfold og interseksjonalitet relatert til musikkundervisning
- har kunnskap om hvordan musikkbegreper er kroppslig og kulturelt forankret
Studenten
- kan reflektere over egen og andres undervisning og ledelse ved hjelp av didaktiske begreper og verktøy og i lys av kulturteoretiske perspektiver på barne- og ungdomskultur, mangfold og interseksjonelle perspektiver
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere musikkundervisning i tråd med varierte målsettinger i ulike skoleslag og læringsarenaer og mestrer et utvalg didaktiske metoder og repertoar, særlig knyttet til aktivitet i større grupper
- kan legge til rette for relevante og inkluderende læreprosesser preget av motivasjon og fellesskap
Studenten
- har forskningsbasert kunnskap om musikk som kulturelt, sosialt og pedagogisk fenomen, og kan gå i dialog med forskning gjennom egne refleksjoner og akademiske tekster
- har kjennskap til hvordan menneskers musikerskap er innvevd i maktrelasjoner og smakshierarkier og kan bidra til å utfordre disse
- Forelesninger
- Seminarer
- Studentledet aktivitet
- Gruppearbeid
- Selvstudium
- Praktisk-didaktisk arbeid
- Oppgaveskriving
- Veiledning
Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.
- Studentledet aktivitet: forberede og instruere/lede en musikkaktivitet med klassen. Didaktisk notat leveres i forkant.
- Individuell oppgave: lage en instruksjonsvideo
- Individuell kortsvarsoppgave. Omfang og frister fastsettes i semesterplanen.
- Gruppeoppgave. Lage en podkast som omhandler emnets tematikk.
- Minimum 75% frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) |
|
Individuell hjemmeeksamen på 5 timer, over oppgitt problemstilling.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet