MPAR4015 Sammensatte trusler og totalforsvar
- EmnekodeMPAR4015
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2027 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Teorier og modeller for sammensatte trusler og virkemiddelbruk
- Totalforsvar og beredskapssystem – aktører, ansvar, myndighet, samhandling
- Ledelse og koordinering ved sammensatte hendelser og kriser
- Samfunnssikkerhet og statssikkerhet i fred, krise og krig
- Kritiske samfunnsfunksjoner – trusler og sårbarheter
- Øving på håndtering av sammensatte hendelser og kriser
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om ulike teorier og forståelsesmodeller for sammensatte trusler og virkemiddelbruk
- har inngående kunnskap om kritiske samfunnsfunksjoner og deres sårbarheter, med særlig vekt på cybertrusler, elektroniske trusler, sabotasje, terrorisme, påvirkningstrusler og militære angrep
- har inngående kunnskap om det norske totalforsvarskonseptet og beredskapssystemet, herunder aktører, deres myndighet og ansvar, og deres rolle i ulike deler av konfliktspekteret
- har inngående kunnskap om modeller og teorier for helhetlige tilnærminger til sammensatte trusler
Studenten
- kan analysere et sammensatt trusselbilde i lys av samfunnssikkerhet og statssikkerhet
- kan forklare, analysere og reflektere over totalforsvaret og beredskapssystemet i møte med sammensatte trusler
- kan bidra til å treffe gode beslutninger og bidra til effektiv krisehåndtering i møte med sammensatte trusler
- kan tilegne seg, analysere og forholde seg kritisk til informasjon om framvoksende og sammensatte trusler
- kan bidra til forebygging av framvoksende og sammensatte trusler
- kan bidra til å gjennomføre øving på sammensatte scenarier
Studenten
- har oppdatert kunnskap om trusselbildet nasjonalt og internasjonalt
- kan se sammensatte trusler i sammenheng med generelle modeller for risiko, beredskap og kriseledelse
- har kjennskap til forskningsfronten i studiet av sammensatte trusler og virkemiddelbruk
Undervisningen består av forelesninger og diskusjoner. Mellom samlingene skal deltakerne arbeide med oppgaver og selvstudier. Faste kollokviegrupper anbefales.
Studentene skal også presentere ulike former for oppgaver i klassen. Mye av innsikten, erfaringen og kunnskapen vil oppstå som følge av de prosessene studentene selv skaper.
- Innlevering av en skriftlig gruppeoppgave (2-4 studenter), som må være godkjent før eksamen kan avlegges.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 10 Dag(er) |
|
10-dagers individuell hjemmeeksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet