MPAR4015 Sammensatte trusler og totalforsvar
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Teorier og modeller for sammensatte trusler
- Totalforsvar og beredskapssystem – aktører, ansvar, myndighet, samhandling
- Ledelse og koordinering ved sammensatte kriser
- Samfunnssikkerhet og statssikkerhet i fred, krise og krig
- Kritiske samfunnsfunksjoner – trusler og sårbarheter
- Øving på håndtering av sammensatte kriser
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om ulike teorier og forståelsesmodeller for sammensatte trusler
- har inngående kunnskap om kritiske samfunnsfunksjoner og deres sårbarheter, med særlig vekt på cybertrussel, elektroniske trusler, sabotasje, terrorisme, påvirkningstrussel og militære angrep
- har inngående kunnskap om det norske totalforsvarskonseptet og beredskapssystemet, herunder aktører, deres myndighet og ansvar, og deres rolle i ulike deler av konfliktspekteret
- har inngående kunnskap om modeller og teorier for helhetlige tilnærminger til sammensatte trusler
Studenten
- kan analysere et sammensatt trusselbilde i lys av samfunnssikkerhet og statssikkerhet
- kan forklare, analysere og reflektere over totalforsvaret og beredskapssystemet i møte med sammensatte trusler
- kan bidra til å treffe gode beslutninger og bidra til effektiv krisehåndtering i møte med sammensatte trusler
- kan tilegne seg, analysere og forholde seg kritisk til informasjon om framvoksende og sammensatte trusler
- kan bidra til forebygging av framvoksende og sammensatte trusler
- kan bidra til å gjennomføre øving på sammensatte scenarier
Studenten
- har oppdatert kunnskap om trusselbildet nasjonalt og internasjonalt
- kan sette sammensatte trusler i sammenheng med generelle modeller for risiko, beredskap og kriseledelse
- har kjennskap til forskningsfronten i studiet av sammensatte trusler
Undervisningen består av forelesninger og diskusjoner. Mellom samlingene skal deltakerne arbeide med oppgaver og selvstudier. Faste kollokviegrupper anbefales.
Studentene skal også presentere ulike former for oppgaver i klassen. Mye av innsikten, erfaringen og kunnskapen vil oppstå som følge av de prosessene studentene selv skaper.
- Innlevering av en skriftlig individuell oppgave og en skriftlig gruppeoppgave.
- Muntlig fremleggelse av obligatorisk gruppeoppgave og deltagelse ved andre gruppers presentasjon
10-dagers individuell hjemmeeksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 10 Dag(er) |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet