KARR3002 Karriere, karrierevalg og karriereveiledning - teoretiske perspektiver
- EmnekodeKARR3002
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen.
I dette emnet forstås karriereutvikling som en livslang læringsprosess hvor individers mange livsroller, ulike kontekster og overgangsfaser må ligge til grunn for karriereveiledning som styrker menneskers kompetanse til å navigere gjennom liv, læring og arbeid. Emnet retter seg særlig mot utvikling av karriereveilederes kompetanse til å designe karrierelæringsprosesser basert på en avansert teoretisk forståelse av karriereveiledning i lys av læringsteori. Emnet tar for seg grunnleggende teoretiske forståelser av individers karriereutvikling og karrierelæring og retter et kritisk blikk på hvordan ulike karriereteoretiske perspektiver kan styrke profesjonell karriereveiledning.
Læringsutbytte
Studenten:
- har inngående kunnskap om teorier om karriere, karrierevalg og karriereveiledning og kan relatere denne kunnskapen til ulike overgangsfaser i menneskers liv
- har inngående kunnskap om det vitenskapelige fundamentet til teorier om karriere, karrierevalg og karriereveiledning
- har spesialisert innsikt i et avgrenset område av teorier om karriere, karrierevalg og karriereveiledning og kan analysere relevante faglige problemstillinger
- har avansert kunnskap om hvordan teorier om karriere, karrierevalg og karriereveiledning påvirker utforming av karriereveiledning i vår samtid
Studenten:
- kan forholde seg kritisk til ulike teoretiske perspektiv om karriere, karrierevalg og karriereveiledning
- kan på en selvstendig måte anvende teori om karriere, karrierevalg og karriereveiledning for å bistå veisøker med å få et mer helhetlig bilde av seg selv og sin karriereutvikling, i lys av veisøkers livsroller og kontekst
- kan arbeide selvstendig med teorier og metoder for å bidra i utviklingen av karriereveiledning i praksis og i institusjonelle sammenhenger
Studenten:
- kan analysere og reflektere over eget karriereteoretisk ståsted
- kan kritisk analysere og vurdere betydningen av teorier om karriere, karrierevalg og karriereveiledning for individers, gruppers og organisasjoners ulike behov
- kan kommunisere om verdien av teorier om karriere, karrierevalg og karriereveiledning for menneskers karriereutvikling, både med fagmiljøer og til allmenheten
Emnet er modulstrukturert og nettbasert. 3-4 moduler organiseres ut fra en kombinasjon av ulike digitale arbeidsformer som videoforelesninger, caseoppgaver, øvelser, gruppearbeid, skriving, litteraturstudier, studentframlegg, drøftinger i plenum og diskusjonsforum, og oppgaveløsninger. Synkrone og asynkrone læringsaktiviteter kombineres, og studentene arbeider og løser oppgaver både individuelt og i større og mindre grupper. Emnet har fleksible arbeidsformer og krever at studentene engasjerer seg systematisk i individuelle læringsaktiviteter og holder en jevn progresjon gjennom semesteret. Det gis tilbakemeldinger underveis i læringsprosessene i modulene.
Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Gjennomført læringssti i hver modul på læringsplattform.
- Minst 80% deltakelse på digitale samlinger.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
|
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
Videreutdanning i karriereveiledning (30 sp.) f.o.m. 2016-kullet overlapper med KARR3002 |