KARR3002 Karriere, karrierevalg og karriereveiledning - teoretiske perspektiver

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold

Emnet tar for seg ulike karriereteoretiske retninger, og retter et kritisk blikk på hvordan de ulike teoriene kan nyttiggjøres i profesjonell karriereveiledning. Emnet retter seg særlig mot utviklingen av den enkelte karriereveileders kompetanse i å vurdere og planlegge karriereveiledning basert på en avansert teoretisk forståelse. Emnet legger til grunn et livslangt perspektiv på karriereutvikling, med et spesielt fokus på overgangsfaser i den enkeltes livsløp. Emnet ser på karriereutvikling som en prosess hvor menneskets mange livsroller og ulike kontekster må tas med i betraktning i planlegging og gjennomføring av karriereveiledning.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om teorier om karriere, karrierevalg og karriereveiledning og kan relatere denne kunnskapen til ulike overgangsfaser i menneskers liv
  • har inngående kunnskap om det vitenskapelige fundamentet til teorier om karriere, karrierevalg og karriereveiledning
  • har spesialisert innsikt i et avgrenset område av teorier om karriere, karrierevalg og karriereveiledning og kan analysere relevante faglige problemstillinger
  • har avansert kunnskap om hvordan teorier om karriere, karrierevalg og karriereveiledning påvirker utforming av karriereveiledning i vår samtid
Ferdigheter

Studenten:

  • kan forholde seg kritisk til ulike teoretiske perspektiv om karriere, karrierevalg og karriereveiledning
  • kan på en selvstendig måte anvende teori om karriere, karrierevalg og karriereveiledning for å bistå veisøker med å få et mer helhetlig bilde av seg selv og sin karriereutvikling, i lys av veisøkers livsroller og kontekst
  • kan arbeide selvstendig med teorier og metoder for å bidra i utviklingen av karriereveiledning i praksis og i institusjonelle sammenhenger
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere og reflektere over eget karriereteoretisk ståsted
  • kan kritisk analysere og vurdere betydningen av teorier om karriere, karrierevalg og karriereveiledning for individers, gruppers og organisasjoners ulike behov
  • kan kommunisere om verdien av teorier om karriere, karrierevalg og karriereveiledning for menneskers karriereutvikling, både med fagmiljøer og til allmenheten
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er samlingsbasert. Samlingene organiseres ut fra en kombinasjon av arbeidsformer som forelesning, demonstrasjoner, øvelser, gruppearbeid, skriving, litteraturstudier, studentframlegg, plenumsdrøftinger og oppgaveløsninger. Mellom samlingene arbeider studentene individuelt og/eller i grupper med oppgaveløsning. Det gis veiledning underveis i arbeidet.

Arbeidskrav

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • To skriftlige arbeidskrav, ett med muntlig presentasjon. Innhold og retningslinjer presenteres på samling.
  • Deltakelse på 1-2 obligatoriske aktiviteter som skjer i forbindelse med samlingene.
  • Minst 80% oppmøte på samlingsdagene.
Vurdering

Vurderingsform: Semesteroppgave.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
14 Dag(er)
  • Alle
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
Videreutdanning i karriereveiledning (30 sp.) f.o.m. 2016-kullet overlapper med KARR3002
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning