8SHL10151 Coachende lederskap
- Emnekode8SHL10151
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
Grunnlaget for Coachende lederskap
- Historiske røtter og faglig grunnlag for coaching
- Relasjonens betydning i coaching
- Sentrale holdninger og ferdigheter i coaching
- Formål og nytteverdi med coaching
Coaching som metode og verktøy i ledelse
- Coachende lederstil
- Ulike metoder og tilnærminger i coachende lederskap
- Prosessforståelse i coachende lederskap
- Etiske dilemmaer i coachende lederskap
- Ferdighetstrening
Å skape rom for vekst og læring i organisasjonen
- Makt og påvirkning
- Empowerment i arbeid med mennesker
- Refleksjon og læring
- Tillitsbasert og myndiggjørende ledelse
Læringsutbytte
Ved bestått emne vil studenten har oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om det teoretiske og faglige grunnlaget for coaching
- har kunnskap om arbeidsmodeller, metoder og virkemidler i coaching
- har kunnskap om hvordan coaching kan integreres i lederrollen for å skape lærings- og utviklingsprosesser i personer og grupper
- har kunnskap om perspektiver og tilnærminger i empowerment i arbeid med mennesker
Studenten
- kan anvende coachende kommunikasjon i lederrollen
- kan anvende coachingmodeller, -metoder og -tilnærminger i lederrollen
- kan anvende kritisk refleksjon over egen rolle i coachende lederskap
- kan være til hjelp i egen og andres myndiggjøring, læring og utvikling
Studenten
- kan drøfte problemstillinger knyttet til coachende lederskap
- har et bevisst forhold til holdninger, verdier, ansvar og etiske problemstillinger i utøvelse av coachende lederskap
- kan bidra til kritisk tenkning, selvinnsikt og refleksjon hos andre
Emnet er organisert i tre samlinger over 3+ 2 + 2 dager. Pedagogiske metoder, arbeids- og undervisningsformer som benyttes i emnet er:
- Temabaserte forelesninger
- Refleksjon og problembasert læring vektlegges gjennom case, ferdighetstrening, erfaringsutveksling, kreative gruppeprosesser- og oppgaver, eksperimentering, veiledning, tilbakemelding og feedback.
- Aktiv bruk av læringsplattform og andre digitale verktøy.
Det forutsettes aktiv deltakelse og kontinuerlig selvstudium i emnet. Gruppearbeid utgjør et sentralt pedagogisk element som arbeidsform. Mellom samlingene forutsettes at studentene jobber med hjemmeoppgaver (obligatoriske aktivitet) som del av det pedagogiske opplegget.
- En gruppeoppgave i skrivegruppe på 2-4 personer mellom første og andre samling samt en individuell oppgave mellom andre og tredje samling.
- Deltakelse på 5 av 7 samlingsdager. Det kan gis unntak ved særlige omstendigheter. Da avtales andre tiltak som kompensasjon.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (1 - 3) | 3 Uke(r) |
| 100% |
Hjemmeeksamen over tre uker etter siste samling. Eksamen kan gjennomføres individuelt eller gruppevis på 2-3 personer.
Omfanget på besvarelsen:
- Individuell innlevering: 3000 ord +/- 10 %.
eller
- Gruppelevering: 4000 ord +/- 10 %.
- Hvert medlem av gruppa skal ha minimum 500 ord med selvstendig tekst knyttet til egen erfaring og praksis, og som markeres tydelig i oppgaven.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. Ved gruppelevering gis det en felles karakter for gruppa.
Ved gruppeeksamen står alle deltakerne i gruppa til ansvar for alt innholdet i prestasjonen.