8SHL10151 Coachende lederskap

    • Emnekode
      8SHL10151
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
Emnets innhold

Grunnlaget for Coachende lederskap

  • Historiske røtter og faglig grunnlag for coaching
  • Relasjonens betydning i coaching
  • Sentrale holdninger og ferdigheter i coaching
  • Formål og nytteverdi med coaching

 Coaching som metode og verktøy i ledelse

  • Coachende lederstil
  • Ulike metoder og tilnærminger i coachende lederskap
  • Prosessforståelse i coachende lederskap
  • Etiske dilemmaer i coachende lederskap
  • Ferdighetstrening

Å skape rom for vekst og læring i organisasjonen

  • Makt og påvirkning
  • Empowerment i arbeid med mennesker
  • Refleksjon og læring
  • Tillitsbasert og myndiggjørende ledelse

Læringsutbytte

Ved bestått emne vil studenten har oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om det teoretiske og faglige grunnlaget for coaching
  • har kunnskap om arbeidsmodeller, metoder og virkemidler i coaching
  • har kunnskap om hvordan coaching kan integreres i lederrollen for å skape lærings- og utviklingsprosesser i personer og grupper
  • har kunnskap om perspektiver og tilnærminger i empowerment i arbeid med mennesker
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende coachende kommunikasjon i lederrollen
  • kan anvende coachingmodeller, -metoder og -tilnærminger i lederrollen
  • kan anvende kritisk refleksjon over egen rolle i coachende lederskap
  • kan være til hjelp i egen og andres myndiggjøring, læring og utvikling
Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte problemstillinger knyttet til coachende lederskap
  • har et bevisst forhold til holdninger, verdier, ansvar og etiske problemstillinger i utøvelse av coachende lederskap
  • kan bidra til kritisk tenkning, selvinnsikt og refleksjon hos andre
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert i tre samlinger over 3+ 2 + 2 dager. Pedagogiske metoder, arbeids- og undervisningsformer som benyttes i emnet er:

  • Temabaserte forelesninger
  • Refleksjon og problembasert læring vektlegges gjennom case, ferdighetstrening, erfaringsutveksling, kreative gruppeprosesser- og oppgaver, eksperimentering, veiledning, tilbakemelding og feedback.
  • Aktiv bruk av læringsplattform og andre digitale verktøy.

Det forutsettes aktiv deltakelse og kontinuerlig selvstudium i emnet. Gruppearbeid utgjør et sentralt pedagogisk element som arbeidsform. Mellom samlingene forutsettes at studentene jobber med hjemmeoppgaver (obligatoriske aktivitet) som del av det pedagogiske opplegget.

Obligatoriske aktiviteter
  • En gruppeoppgave i skrivegruppe på 2-4 personer mellom første og andre samling samt en individuell oppgave mellom andre og tredje samling.
  • Deltakelse på 5 av 7 samlingsdager. Det kan gis unntak ved særlige omstendigheter. Da avtales andre tiltak som kompensasjon.

 

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell (1 - 3)
3 Uke(r)
  • Alle
100%
Eksamen

Hjemmeeksamen over tre uker etter siste samling. Eksamen kan gjennomføres individuelt eller gruppevis på 2-3 personer.

Omfanget på besvarelsen:

  • Individuell innlevering: 3000 ord +/- 10 %.

 eller

  • Gruppelevering: 4000 ord +/- 10 %. 
  • Hvert medlem av gruppa skal ha minimum 500 ord med selvstendig tekst knyttet til egen erfaring og praksis, og som markeres tydelig i oppgaven.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. Ved gruppelevering gis det en felles karakter for gruppa.
Ved gruppeeksamen står alle deltakerne i gruppa til ansvar for alt innholdet i prestasjonen. 

Emnenavn på engelsk: 
Coaching Leadership
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring
Fagområde
Økonomisk-administrativ utdanning
Studieprogram
Coachende lederskap
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)