2SFLD51 Profesjonsfag: Fagdidaktikk i samfunnsfag
- Emnekode2SFLD51
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2025 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Ingen krav
 
- samfunnsfagenes egenart i historisk- og samtidsperspektiv og samfunnsfagenes begrunnelser som skolefag
 - lovverk, forskrifter, læreplaner og kompetansemål som grunnlag for planlegging og gjennomføring av undervisning- og læring i samfunnsfag
 - læringsteorier og samfunnsfagdidaktisk forskning som grunnlag for undervisningsvalg
 - utforskende og kreative, analoge og digitale arbeidsmåter i samfunnsfagene
 - kildebruk og kildekritikk i samfunnsfag
 - vurdering i samfunnsfagene
 - kulturell, sosial og økonomisk diversitet i samfunn og klasserom
 - samfunnsfagenes bidrag i å utvikle demokratisk danning og aktive borgere med fokus på de tverrfaglige temaene i Fagfornyelsen
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har innsikt i sammenhengen mellom ulike verdisyn, ideologier, teorier og forståelse av samfunnet
 - skal inneha bevissthet om egen og elevers ferdigheter i kritisk tenkning og hvordan dybdelæring bidrar til økt læringsutbytte i samfunnsfagene
 - har kunnskap om betydning av elevers sosiokulturelle bakgrunn og faglig variasjon
 - kan redegjøre for hvordan en kan veilede og drive tilpasset undervisning i samfunnsfagene
 - har kjennskap til ulike vurderingsformer innen samfunnsfagene
 - har kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål innenfor samfunnsfagene
 
Studenten
- kan planlegge, organisere og gjennomføre undervisning i samfunnsfagene og formidle fagdidaktiske begrunnelser for de valg som er truffet
 - behersker og har et bevisst forhold til ulike læringsstrategier, kilder og metode og hvordan disse kan brukes i arbeidet med kompetansemål og læring i samfunnsfagene
 - kan jobbe med grunnleggende ferdigheter i samfunnsfagene
 - kan planlegge hvordan utforskende metoder kan benyttes i samfunnsfagene
 - kan planlegge og gjennomføre læringsaktiviteter som skaper forståelse for og bygger bro mellom lokale forhold og forhold i storsamfunnet
 - kan bruke nærmiljøet og ulike institusjoner til ekskursjoner og læring i samfunnsfagene
 - har kunnskap og ferdigheter om hvordan digitale hjelpemidler kan brukes for å nå læringsmål i samfunnsfagene
 - kan reflektere over hvordan elevene kan vurderes og kan benytte ulike vurderingsformer
 - innehar kunnskap og ferdigheter om hvordan man kan arbeide tverrfaglig i samfunnsfagene
 
Studenten
- kan koble faget til skolens generelle mål og se hvordan faget bidrar til sentrale verdier og mål som toleranse, likestilling, menneskerettigheter og demokrati
 - kan orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk til samfunnsspørsmål og utvikle egen faglig praksis
 - kjenner til og kan bidra med etiske utfordringer fra fagene
 - kan tolke, bryte ned og anvende læreplanenes kompetansemål i undervisningen
 
- dialogiske forelesninger i klasserommet og omvendt undervisning
 - gruppearbeid og selvstudium
 - veiledning og hverandrevurdering
 - digitale læringsverktøy
 - bruk av læringsplattformer
 - kreative og utforskende arbeidsformer
 - ekskursjoner og bruk av lokalmiljøet i undervisningen
 
- Fire ulike mikroarbeidskrav. Arbeidskravenes form og innhold vil bli presentert ved emnets oppstart.
 - Minimum 75 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 3 Dag(er)  | 
  | 100  | 
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet