2SFLD51 Profesjonsfag: Fagdidaktikk i samfunnsfag

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen krav

Emnets innhold
  • Samfunnsfagenes begrunnelser som skolefag
  • Vurdering i samfunnsfagene
  • Gjennomgående læreplan i samfunnsfagene (LK06 + Fagfornyelsen 2020)
  • Planlegging og gjennomføring av læringsaktiviteter
  • Teorier om læring og didaktikk i samfunnsfagene
  • Læringsstrategier og -metoder i samfunnsfagene
  • Samfunnsfagenes bidrag i å utvikle demokratisk danning og aktive borgere med fokus på de tverrfaglige temaene i Fagfornyelsen
  • Utforskende og kreative arbeidsmåter
  • Ekskursjoner og samarbeid med institusjoner utenfor skolen

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i sammenhengen mellom ulike verdisyn, ideologier, teorier og forståelse av samfunnet
  • skal inneha bevissthet om egen og elevers ferdigheter i kritisk tenkning og hvordan dybdelæring bidrar til økt læringsutbytte i samfunnsfagene
  • har kunnskap om betydning av elevers sosiokulturelle bakgrunn og faglig variasjon
  • kan redegjøre for hvordan en kan veilede og drive tilpasset undervisning i samfunnsfagene
  • har kjennskap til ulike vurderingsformer innen samfunnsfagene
  • har kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål innenfor samfunnsfagene
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, organisere og gjennomføre undervisning i samfunnsfagene og formidle fagdidaktiske begrunnelser for de valg som er truffet
  • behersker og har et bevisst forhold til ulike læringsstrategier, kilder og metode og hvordan disse kan brukes i arbeidet med kompetansemål og læring i samfunnsfagene
  • kan jobbe med grunnleggende ferdigheter i samfunnsfagene
  • kan planlegge hvordan utforskende metoder kan benyttes i samfunnsfagene
  • kan planlegge og gjennomføre læringsaktiviteter som skaper forståelse for og bygger bro mellom lokale forhold og forhold i storsamfunnet
  • kan bruke nærmiljøet og ulike institusjoner til ekskursjoner og læring i samfunnsfagene
  • har kunnskap og ferdigheter om hvordan digitale hjelpemidler kan brukes for å nå læringsmål i samfunnsfagene
  • kan reflektere over hvordan elevene kan vurderes og kan benytte ulike vurderingsformer
  • innehar kunnskap og ferdigheter om hvordan man kan arbeide tverrfaglig i samfunnsfagene
Generell kompetanse

Studenten

  • kan koble faget til skolens generelle mål og se hvordan faget bidrar til sentrale verdier og mål som toleranse, likestilling, menneskerettigheter og demokrati
  • kan orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk til samfunnsspørsmål og utvikle egen faglig praksis
  • kjenner til og kan bidra med etiske utfordringer fra fagene
  • kan tolke, bryte ned og anvende læreplanenes kompetansemål i undervisningen
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer, individuelle oppgaver, gruppearbeid, bruk av digitale læringsverktøy med mer.

Bruk av IKT i læring er integrert i undervisningen.

Digitale læringsplattformer vil bli benyttet aktivt.

Arbeidskrav
  • Fire ulike mikroarbeidskrav. Arbeidskravenes form og innhold vil bli presentert ved emnets oppstart.
  • Minimum 80 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
100
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk