2SFLD51 Profesjonsfag: Fagdidaktikk i samfunnsfag
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen krav
- Samfunnsfagenes begrunnelser som skolefag
- Vurdering i samfunnsfagene
- Gjennomgående læreplan i samfunnsfagene (LK06 + Fagfornyelsen 2020)
- Planlegging og gjennomføring av læringsaktiviteter
- Teorier om læring og didaktikk i samfunnsfagene
- Læringsstrategier og -metoder i samfunnsfagene
- Samfunnsfagenes bidrag i å utvikle demokratisk danning og aktive borgere med fokus på de tverrfaglige temaene i Fagfornyelsen
- Utforskende og kreative arbeidsmåter
- Ekskursjoner og samarbeid med institusjoner utenfor skolen
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har innsikt i sammenhengen mellom ulike verdisyn, ideologier, teorier og forståelse av samfunnet
- skal inneha bevissthet om egen og elevers ferdigheter i kritisk tenkning og hvordan dybdelæring bidrar til økt læringsutbytte i samfunnsfagene
- har kunnskap om betydning av elevers sosiokulturelle bakgrunn og faglig variasjon
- kan redegjøre for hvordan en kan veilede og drive tilpasset undervisning i samfunnsfagene
- har kjennskap til ulike vurderingsformer innen samfunnsfagene
- har kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål innenfor samfunnsfagene
Studenten
- kan planlegge, organisere og gjennomføre undervisning i samfunnsfagene og formidle fagdidaktiske begrunnelser for de valg som er truffet
- behersker og har et bevisst forhold til ulike læringsstrategier, kilder og metode og hvordan disse kan brukes i arbeidet med kompetansemål og læring i samfunnsfagene
- kan jobbe med grunnleggende ferdigheter i samfunnsfagene
- kan planlegge hvordan utforskende metoder kan benyttes i samfunnsfagene
- kan planlegge og gjennomføre læringsaktiviteter som skaper forståelse for og bygger bro mellom lokale forhold og forhold i storsamfunnet
- kan bruke nærmiljøet og ulike institusjoner til ekskursjoner og læring i samfunnsfagene
- har kunnskap og ferdigheter om hvordan digitale hjelpemidler kan brukes for å nå læringsmål i samfunnsfagene
- kan reflektere over hvordan elevene kan vurderes og kan benytte ulike vurderingsformer
- innehar kunnskap og ferdigheter om hvordan man kan arbeide tverrfaglig i samfunnsfagene
Studenten
- kan koble faget til skolens generelle mål og se hvordan faget bidrar til sentrale verdier og mål som toleranse, likestilling, menneskerettigheter og demokrati
- kan orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk til samfunnsspørsmål og utvikle egen faglig praksis
- kjenner til og kan bidra med etiske utfordringer fra fagene
- kan tolke, bryte ned og anvende læreplanenes kompetansemål i undervisningen
Forelesninger, seminarer, individuelle oppgaver, gruppearbeid, bruk av digitale læringsverktøy med mer.
Bruk av IKT i læring er integrert i undervisningen.
Digitale læringsplattformer vil bli benyttet aktivt.
- Fire ulike mikroarbeidskrav. Arbeidskravenes form og innhold vil bli presentert ved emnets oppstart.
- Minimum 80 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
| 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet