2MMA171-6 Matematikk: Matematikkdidaktikk

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MMA1711-5 Matematikk emne 5

Emnets innhold
  • matematikkdidaktisk forskning, vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • teoretiske rammeverk for forskning på læring og undervisning av matematikk
  • forskning om bruk av digitale verktøy i skolens matematikkundervisning
  • forskning om sosiokulturelle forhold knyttet til læring, vurdering og undervisning av matematikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om matematikkdidaktisk forskning
  • har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om teoretiske rammeverk for forskning på læring, vurdering og undervisning av matematikk
  • har inngående kunnskap om hva forskning sier om bruk av digitale verktøy i skolens matematikkundervisning
  • har inngående kunnskap om hva forskning sier om sosiokulturelle forhold knyttet til undervisning, vurdering og læring av matematikk
Ferdigheter

Studenten

  • kan lese og gjøre rede for innholdet i matematikkdidaktiske forskningsartikler
  • kan bruke matematikkdidaktisk forskning til å planlegge og vurdere matematikkundervisning
  • kan bruke rammeverk fra matematikkdidaktisk forskning til å analysere læring og undervisning i matematikk
  • kan reflektere over etiske problemstillinger i matematikkfaget
  • kan planlegge et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan forskning kan bidra til økt kvalitet i matematikkundervisningen
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kan bestå av: forelesninger, studentaktive arbeidsformer og seminarer.

En undervisningsplan vil beskrive temaer og pensum for undervisningen, innleveringsoppgaver og arbeidskrav.

Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Et individuelt arbeidskrav om utarbeidelse av prosjektbeskrivelse for masteroppgave
  • Inntil fire øvrige arbeidskrav, individuelt og/eller i grupper
  • Deltakelse på forelesninger, studentaktive økter og seminarer, som presisert i undervisningsplanen
  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Eksamen

Individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Tillatte hjelpemidler til eksamen
Datamaskin tilknyttet internett
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk