3MMF200 Markedsføringsledelse og strategisk kommunikasjon

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Emnet 3MMF100 Markedsføringsteori eller tilsvarende må være bestått

Emnets innhold
  • Markedsføringens betydning for virksomheten og dens innflytelse i virksomhetens styrende organer
  • Markedskommunikasjonens strategiske betydning for relasjoner og posisjon
  • Modeller for markedskommunikasjon, herunder Integrert markedskommunikasjon (IMC) og relasjonskommunikasjon.
  • Teknologiens betydning for virksomhetens strategise kommunikasjon og merkevarebygging
  • Kommunikasjon og utvikling av nye verktøy innen digital markedsføring, herunder markedskommunikasjon og merkevarebygging ved bruk av sosiale medier.
  • Merkevarebygging og betydningen av merkevareledelse
  • Merkepersonlighet, merkeidentitet og merkeverdier
  • Forbrukeratferd og forbrukertilnærminger
  • Merker i et konkurranseutsatt og komplekst miljø - posisjonering i hodet på kundene
  • De etiske implikasjonene av markedsføring, kommunikasjon og samfunnsansvar

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal kandidaten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om markedsføringens rolle i virksomheten og kan identifisere relevansen av nye teoretiske begreper, samt bruke dem til utvikle markedskommunikasjonsstrategier (k1)
  • har inngående kunnskap om de skiftende strategiske kontekstene som markedskommunikasjon må kunne utøves innenfor (k2)
  • har inngående kunnskap om merkebygging som en langsiktig investering (k3)
  • har inngående kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for markedsføringsledelse (k4)
  • har inngående kunnskap om hvordan man analyserer rollen til, og påvirkning av, merker i et markedsføringsmessig, sosiologisk og kulturelt perspektiv (k5)
  • har avansert kunnskap om betydningen av merkebygging og omdømme og deres effekt på forbrukeratferd (k6)
Ferdigheter

Studenten

  • kan innhente, analysere og tolke informasjon fra markedsrelaterte kilder og forholde seg kritisk til informasjonskildene som kan ha betydning for virksomhetens verdiskaping og markedsrelasjoner (f1)
  • kan analysere og argumentere for konkurrerende ideer og teorier, samt begrunne virksomhetens valg av markedsstrategier (f2)
  • kan bruke relevante metoder for å analysere kommunikasjonsplattformer i utviklingen av effektive tiltak mot ulike markedsutfordringer (f3)
  • kan anvende markedsføringskunnskapen på nye områder for å bedre virksomhetens verdiskaping (f4)
Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere etiske forhold rundt markedsføringens strategiske konsekvenser (g1)
  • kan anvende kunnskap om markedsføringsledelse og kommunikasjon på nye områder for å imøtekomme virksomheters utfordringer (g2)
  • kan argumentere for egne ideer, beslutninger og anbefalinger innenfor markedskommunikasjon og merkebygging (g3)
  • kan kommunisere markedsføringsfaglige problemstillinger innad i virksomheten og til eksterne samarbeidsaktører (g4)
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger, oppgaveløsing, case og diskusjoner. Se for øvrig obligatoriske arbeidskrav.

Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).

Arbeidskrav
  • Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling (totalt 4). To oppgaver skal løses i gruppe på inntil tre personer, to skal løses individuelt. Tre av fire arbeidskrav må være vurdert til godkjent. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper.
  • Frammøte på 50% av emnets underviste timer.
Vurdering
  • 4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen (teller 60% av karakteren) og
  • semesteroppgave i gruppe på inntil tre personer (teller 40% av karakteren).

Ved gruppeeksamen står alle deltakerne i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven. 

Begge deleksamener må være bestått for at emnet skal være bestått.

Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
60 %
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe (2 - 3)
  • Alle
40 %
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag