3MMF200 Markedsføringsledelse og strategisk kommunikasjon
- Emnekode3MMF200
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Emnet 3MMF100 Markedsføringsteori eller tilsvarende må være bestått
- Markedsføringens betydning for virksomheten og dens innflytelse i virksomhetens styrende organer
- Markedskommunikasjonens strategiske betydning for relasjoner og posisjon
- Modeller for markedskommunikasjon, herunder Integrert markedskommunikasjon (IMC) og relasjonskommunikasjon.
- Teknologiens betydning for virksomhetens strategise kommunikasjon og merkevarebygging
- Kommunikasjon og utvikling av nye verktøy innen digital markedsføring, herunder markedskommunikasjon og merkevarebygging ved bruk av sosiale medier.
- Merkevarebygging og betydningen av merkevareledelse
- Merkepersonlighet, merkeidentitet og merkeverdier
- Forbrukeratferd og forbrukertilnærminger
- Merker i et konkurranseutsatt og komplekst miljø - posisjonering i hodet på kundene
- De etiske implikasjonene av markedsføring, kommunikasjon og samfunnsansvar
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal kandidaten ha følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om markedsføringens rolle i virksomheten og kan identifisere relevansen av nye teoretiske begreper, samt bruke dem til utvikle markedskommunikasjonsstrategier (k1)
- har inngående kunnskap om de skiftende strategiske kontekstene som markedskommunikasjon må kunne utøves innenfor (k2)
- har inngående kunnskap om merkebygging som en langsiktig investering (k3)
- har inngående kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for markedsføringsledelse (k4)
- har inngående kunnskap om hvordan man analyserer rollen til, og påvirkning av, merker i et markedsføringsmessig, sosiologisk og kulturelt perspektiv (k5)
- har avansert kunnskap om betydningen av merkebygging og omdømme og deres effekt på forbrukeratferd (k6)
Studenten
- kan innhente, analysere og tolke informasjon fra markedsrelaterte kilder og forholde seg kritisk til informasjonskildene som kan ha betydning for virksomhetens verdiskaping og markedsrelasjoner (f1)
- kan analysere og argumentere for konkurrerende ideer og teorier, samt begrunne virksomhetens valg av markedsstrategier (f2)
- kan bruke relevante metoder for å analysere kommunikasjonsplattformer i utviklingen av effektive tiltak mot ulike markedsutfordringer (f3)
- kan anvende markedsføringskunnskapen på nye områder for å bedre virksomhetens verdiskaping (f4)
Studenten
- kan vurdere etiske forhold rundt markedsføringens strategiske konsekvenser (g1)
- kan anvende kunnskap om markedsføringsledelse og kommunikasjon på nye områder for å imøtekomme virksomheters utfordringer (g2)
- kan argumentere for egne ideer, beslutninger og anbefalinger innenfor markedskommunikasjon og merkebygging (g3)
- kan kommunisere markedsføringsfaglige problemstillinger innad i virksomheten og til eksterne samarbeidsaktører (g4)
Undervisningen består av forelesninger, oppgaveløsing, case og diskusjoner. Se for øvrig obligatoriske arbeidskrav.
Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).
- Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling (totalt 4). To oppgaver skal løses i gruppe på inntil tre personer, to skal løses individuelt. Tre av fire arbeidskrav må være vurdert til godkjent. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper.
- Frammøte på 50% av emnets underviste timer.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| 60 % | |
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 3) | Semester |
| 40 % |
- 4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen (teller 60% av karakteren) og
- semesteroppgave i gruppe på inntil tre personer (teller 40% av karakteren).
Ved gruppeeksamen står alle deltakerne i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.
Begge deleksamener må være bestått for at emnet skal være bestått.
Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.