2MKRLE171-6 CREE: Religion, politics and media
- Course code2MKRLE171-6
 - Number of credits15
 - Teaching semester2023 Spring, 2024 Spring, 2025 Spring, 2026 Spring, 2027 Spring
 - Language of instruction and examinationNorwegian
 - CampusHamar
 - Required prerequisite knowledge
Anbefalte forkunnskaper: 2KRLE171-5 KRLE: Flerkulturelt mangfold i utdanning
 
- Emnet har tre hovedområder: (1) religion og menneskerettigheter, (2) religion og politikk og (3) religion og medier.
 - I emnet utforsker studentene hvordan de ulike områdene overlapper og virker sammen, og hvordan religion og livssyn formes og utvikles i møte med menneskerettigheter, medier og politikk.
 - Gjennom utforskingen av de tre hovedområdene tematiseres også religion som begrep.
 - I alle deler av emnet drøftes relevansen for undervisningen i skolen.
 
Learning outcome
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om forholdet mellom religion og menneskerettigheter
 - har inngående kunnskap om forholdet mellom religion, politikk og lovgivning
 - har inngående kunnskap om aktuelle utviklingstrekk knyttet til religioner og livssyn i Norge og andre europeiske land
 - har inngående kunnskap om hvordan religion og livssyn kommer til uttrykk i medier, herunder digitale medier
 - har inngående kunnskap om hvordan religion formes og endres når den formidles på ulike måter i dagens medie- og informasjonssamfunn
 - har inngående kunnskap om bruk av vitenskapelige perspektiver og metoder i utforsking av religion i dag
 
Studenten
- kan anvende ulike vitenskapelige perspektiver på religion og livssyn slik de framtrer i Norge og andre europeiske land
 - kan vurdere religioner og livssyns rolle i samfunnet med maktkritiske perspektiver, inkludert kjønnsteoretiske perspektiver
 - kan kritisk vurdere ulike begrunnelser for menneskerettighetene og analysere hvordan menneskerettigheter brukes på forskjellige måter, inkludert som verdisystem og som juridiske rammer
 - kan analysere medietekster om ulike religiøse temaer ut fra ulike perspektiver kan analysere hvordan utviklingstrekk i samfunnet påvirker rammene for KRLE-undervisningen i skolen og bidra til en relevant utvikling av faget
 
Studenten
- kan problematisere og reflektere over hvordan de ulike temaene som tas opp i emnet, påvirker hvordan vi forstår religion som begrep og kategori.
 - kan Reflektere over hvordan ulike forståelser av religion som begrep og kategori kommer til uttrykk i utformingen av og undervisningen i KRLE-faget.
 
- Forelesninger og seminarer med studentpresentasjon
 - Selvstudium
 - Bruk av digital læringsplattform
 - Oppgaveskriving under veiledning
 
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Skriftlig oppgave om et utvalgt tema på 2000 ord
 - Fagsamtale med lærer
 - 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
 - Utarbeiding av prosjektbeskrivelse for masteroppgaven
 
| Form of assessment | Grading scale | Grouping | Duration of assessment | Support materials | Proportion | Comments | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Oral examination  | ECTS - A-F  | Individual  | 
  | 100  | 
Individuell muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.