Arbeidsledelse
Studiefakta
- FagområdeLedelsesfag
- Studiepoeng60
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieformDeltid
- StudieprogramArbeidsledelse
- Startsemester2024 Høst
Arbeidsledelse
Mål og hovedmomenter
Norsk arbeids- og næringsliv har et stort behov for fagutdannede i årene fremover. Samtidig fremheves betydningen av å være fagutdannet i et fremtidig arbeidsliv, med større trygghet for egen deltakelse i arbeidslivet over tid og økte karrieremuligheter. Målet for fagskoleutdanningen Arbeidsledelse er å tilby videreutdanning innenfor ledelsesfag primært for fagutdannede, og utdanne kandidater som har et kunnskaps- og ferdighetsnivå som tilfredsstiller de krav som samfunnet og arbeidslivet stiller til en faglig og etisk forsvarlig ledelsesutøvelse.
Kandidatene skal i løpet av studieprogrammet oppnå kunnskap, ferdigheter og holdninger som gjør at de kan inneha lederroller i offentlige og private virksomheter hvor det er behov for lederfaglig kompetanse på ulike nivå.
Opptakskrav
Opptak til Arbeidsledelse foretas én gang i året til høstsemesteret.
Opptakskrav:
- fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra videregående skole med yrkesfaglige programfag.
- generell studiekompetanse.
- realkompetanse.
- betinget opptak (du skal ta fagprøven/svenneprøven i løpet av førstkommende høst).
Opptak for søkere med utenlandsk utdanning/annet morsmål enn norsk
Søkere med utenlandsk utdanning må ha kvalifikasjoner på nivå 4 i NKR. De faglige kvalifikasjonene må tilsvare kvalifikasjonene i utdanningsprogrammet for videregående opplæring som kreves for opptak til denne utdanningen.
Søkere med annen utdanning enn norsk eller nordisk videregående opplæring må dokumentere kunnskaper i norsk tilsvarende Norsk vg1 studieforberedende, Norsk vg2 yrkesfaglige studieprogram eller bestått Test i norsk, høyere nivå («Bergenstesten»).
Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering
Ved opptak på grunnlag av realkompetanse på søkeren kunne dokumentere realkompetanse tilsvarende det formelle opptakskravet. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse.
Læringsutbytte
Etter fullført utdanning skal kandidaten ha et kunnskaps- og ferdighetsnivå som tilfredsstiller de krav som samfunnet stiller til yrkesetisk og faglig forsvarlig yrkesutøvelse i stillinger hvor det er krav til lederkompetanse på fagskolenivå.
Kunnskap
Kandidaten:
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy innenfor ledelse på både operativt og strategisk nivå, herunder teorier innen arbeidsledelse, læring i organisasjoner, teambygging, og organisere og lede team.
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet.
- kan oppdatere sin faglige kunnskap innen ledelse, herunder personal - og økonomiområdet.
- har forståelse for arbeids-/teamlederens rolle generelt og innenfor egen bransje/yrkesfelt, og betydningen av ledelse i privat og offentlig sektor i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv.
- har kunnskap om digitalisering, og hvordan dette påvirker arbeidslivet og lederrollen.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger i egen lederrolle og i samarbeid med andre, herunder kunnskap og teknikker for å etablere og utvikle gode team.
- anvende relevante faglige verktøy, materiale, teknikker og uttrykksformer, og planlegge og utøve sin lederrolle med utgangspunkt i anerkjente rammer og forventninger.
- planlegge og styre økonomien i egen avdeling/mindre virksomhet innenfor eget yrkesfelt.
- kartlegge og identifisere ledelsesfaglige problemstillinger, og kunne håndtere disse på en forsvarlig måte.
- finne informasjon og fagstoff som er relevant for utøvelsen av lederrollen innenfor egen bransje/yrkesfelt.
- vurdere virksomhetens behov for digitalisering, og bidra til gjennomføring av digitale endringsprosesser.
Generell kompetanse
Kandidaten skal:
- ha forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper og ha utviklet en etisk grunnholdning til utøvelse av rollen som leder.
- kunne utøve ledelse og håndtere ulike målgruppers behov, så som medarbeidere, samarbeidspartnere, leverandører og kunder.
- kunne bygge relasjoner og bidra i fagfellesskap med andre ledere andre grupper og team innenfor eget fagområde, og på tvers av fagområder, herunder utveksle synspunkter og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis for utøvelse av ledelse i forskjellige situasjoner.
- kunne utvikle arbeids- og kommunikasjonsmetoder, styringsrammer og andre relevante ledelsesverktøy for utøvelse av egen lederrolle, med fordypning innenfor eget fagområde.
- kunne bidra til organisasjonsutvikling og endringsprosesser innenfor eget fagområde.
Studiets struktur og oppbygning
Studieprogrammet Arbeidsledelse er på 60 studiepoeng. Utdanningen er på to år på deltid. Dette er styrende for innhold i og oppbygging av studieprogrammet. Det stilles økte og mer fagspesifikke krav til studenten ut over i studiet med hensyn til arbeidsinnsats, kunnskap og ferdigheter. Dette gjenspeiles i litteraturens innhold og omfang, i forventet studentaktivitet i undervisningen og i de krav som stilles ved frivillige øvinger, obligatoriske arbeidskrav og eksamen.
Studiet er organisert for å få best mulig sammenheng mellom de kunnskaper og ferdigheter studenten skal tilegne seg, og undervisningen som blir gitt, øvingene underveis og avsluttende eksamener/vurderinger. I studiet legger vekt på en god balanse mellom teoretisk kunnskap og anledning til utvikling av praktiske ferdigheter gjennom gruppe- og prosjektoppgaver, og undervisning og veiledning i mindre grupper.
Utdanningsform
Studentene skal vurderes i løpet av studiet og på slutten av studieåret. Vurderingsformene skal være varierte og nært knyttet til målene for studiet. Vurderingene underveis omfatter øvingsoppgaver og prosjekt-/semesteroppgaver. De avsluttende eksamensformene omfatter skriftlig hjemmeeksamen, muntlig eksamen og en hjemmeeksamen/prosjektoppgave med en etterfølgende muntlig prøve.
Utdanningen er basert på undervisningsmetoden "omvendt undervisning". Som forberedelse til samlingene, får studentene ulike digitale verktøy (filmer, PP-presentasjoner, lydfiler, fagtekster , quiz og oppgaver). I samlingene vil tema, som studentene har gjennomgått, danne grunnlag for praktisk oppgavetrening og dialog/refleksjon og arbeid i grupper. Det er også gjennom hele studieløpet tilrettelagte kurs og andre aktiviteter med særlig vekt på ferdighetstrening. I henhold til læringsutbyttebeskrivelsen er det avgjørende at studentene utvikler metodiske og praktiske ferdigheter for å kunne utføre sin fremtidige fagrolle innenfor anerkjente rammer og forventninger.
Øvingsoppgavene er oppgaver hvor det gis individuelle og gruppevise tilbakemeldinger. Øvingsoppgavene blir gitt i øvingsøyemed.
Innlevering av én til to øvingsoppgaver per emne er arbeidskrav som må være godkjent før studentene får fremstille seg til eksamen. Vurderingsuttrykket er godkjent/ikke godkjent.
Oppgaver som gis til eksamen, kan inneholde teoretiske og/eller praktiske problemstillinger.
Resultatet av skoleeksamen, hjemmeeksamen og prosjektoppgave skal framgå av vitnemålet som utarbeides ved avsluttet studium.
Eksamensspråket er i hovedsak norsk.
Eksamen
- 1-20 ARBL Muntlig eksamen – organisasjon, ledelse og administrasjon (10 stp)
- 2-20 ARBL Hjemmeeksamen – økonomistyring (10 stp)
- 3-20 ARBL Hjemmeeksamen – kommunikasjon (10 stp)
- 4-20 ARBL Hjemmeeksamen – teamarbeid og operativ ledelse (7,5 stp)
- 5-20 ARBL Hjemmeeksamen – digitalisering og endringsledelse (7,5 stp)
- 6-20 ARBL Faglig fordypning/prosjektoppgave, med etterfølgende muntlig prøving (7,5 stp)
Med tillegg av ett av følgende emner:
7-20 S ARBL Hjemmeeksamen – strategi (7,5 stp)
7-20 HR ARBL Hjemmeeksamen – HR/arbeidsrett (7,5 stp)
7-20 P ARBL Hjemmeeksamen – prosjektledelse (7,5 stp)
Før studentene kan avlegge eksamen må de ha fått godkjent obligatoriske arbeidskrav i form av minst én øvingsoppgave per emne.
Underveis i studieprogrammet skal studentene gjennomført eksamen i de obligatoriske emnene, og minst ett valgfritt emne. Vurderingsuttrykket er karakterskalaen A-F. Karakterene skal fremgå av vitnemålet.
Ved avslutningen av studieprogrammet skal studentene innlevere en hjemmeoppgave/ prosjektoppgave (6-20 ARBL). Prosjektoppgaven kan utarbeides og innleveres både som en individuell oppgave og som en gruppeoppgave. Tema for prosjektoppgaven skal være knyttet til kandidatens fordypningsområde innenfor utdanningsprogrammet, og ha kobling til/sammenheng med nåværende eller ønsket arbeids-/praksisfelt.
Fordypnings-/prosjektoppgave levert som gruppeoppgave, vurderes som et kollektivt arbeid, og bedømmelsen skjer under ett for gruppens deltakere. Kandidatene som har bestått den skriftlige delen av prosjektoppgaven innkalles til individuell muntlig prøve. Hver student i gruppen må kunne redegjøre for sitt bidrag til oppgaven i den etterfølgende muntlige prøvingen. Endelig karakter for den enkelte kandidaten fastsettes etter at muntlig prøve er gjennomført. Sensorene kan fastsette karakteren F (ikke bestått) også etter muntlig prøve.
Vurderingsuttrykket er karakterskalaen A-F. Tittel og karakter på prosjektoppgaven føres på vitnemålet.
Det er adgang til å ta ny eksamen på hvert studieår.
Avsluttende eksamen
De avsluttende eksamensformene omfatter hjemmeeksamen/muntlig eksamen og en prosjektoppgave med en etterfølgende muntlig prøve.
- 6-20 ARBL Faglig fordypning/prosjektoppgave, med etterfølgende muntlig prøving (7,5 stp).
Pensumlitteratur for Arbeidsledelse
Emnebeskrivelse | Pensumliste |
---|---|
1-20 ARBL Organisasjon, ledelse og administrasjon |
|
3-20 ARBL Kommunikasjon |
|
2-20 ARBL Økonomistyring |
|
4-20 ARBL Teamarbeid og operativ ledelse |
Puss utdelte dokumenter fra læreren |
5-20 ARBL Digitalisering og endringsledelse |
|
7-20 ARBL Valgfritt emne enten strategi, prosjektledelse eller HR/arbeidsrett | |
6-20 ARBL Faglig fordypning/prosjektoppgave, med etterfølgende muntlig prøving | En enklere metode, Ann Kristin Larsen, Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-2295-7 https://www.fagbokforlaget.no/En-enklere-metode/I9788245022957
|
Sum |