1-20 ARBL Organisasjon, ledelse og administrasjon

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Arbeidsledelse
    • Startsemester
      2024 Høst

Innhold

Temaet har som mål å gi kandidaten en innføring i sentral teori og praksis innenfor ledelse og organisering i private og offentlige virksomheter.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal ha kunnskap om:

  • grunnleggende ledelsesteori med sentrale begreper og modeller, så som lederstil, lederroller, lederatferd, motivasjon, kommunikasjon, makt, autoritet, situasjonsbestemt ledelse, endringsledelse
  • ulike måter å organisere virksomheter på
  • organisasjoner som uformelle systemer
  • grunnleggende lover og annet regelverk i arbeidslivet
  • krav til og organisering av helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid
  • personalledelse, rutiner og håndtering av enklere personalsaker
  • hvordan den teknologiske utviklingen og internasjonalisering påvirker hvordan virksomheter kan/bør ledes og organiseres

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne:

  • anvende ledelsesteori for å løse praktiske problemstillinger som leder
  • organisere arbeidet på en arbeidsplass på en effektiv måte
  • planlegge bemanningen og rekruttere nødvendig arbeidskraft
  • kartlegge hvilke deler av virksomheten som fungerer og hvilke som bør endres
  • bidra i endringsprosesser og kompetanseutviklingsaktiviteter
  • anvende ledelsesteori for å håndtere konflikter
  • finne relevant regelverk og anvende det for å løse aktuelle problemstillinger på arbeidsplassen
  • holde seg oppdatert om den teknologiske utviklingen og vurdere behovet for ny teknologi i bedriften

Generell kompetanse

Kandidaten skal:

  • ha utviklet en etisk grunnholdning til utøvelse av rollen som leder, håndtere ulike situasjoner og behandle medarbeidere, samarbeidspartnere, leverandører og kunder
  • ha utviklet forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper
  • ha utviklet ferdighetskompetanse for informasjons-/kunnskapsdeling og relasjonsbygging mellom de ulike aktørene som tar del i organiseringen, ledelse og administrasjonen av bedriften
  • kunne utvikle arbeids- og kommunikasjonsmetoder, styringsrammer og andre relevante ledelsesverktøy for utøvelse av egen lederrolle, med fordypning innenfor eget fagområde
  • kunne bidra til organisasjonsutvikling og endringsprosesser innenfor eget fagområde

Vurdering

Muntlig eksamen

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
A - F
Individuell

Arbeidskrav

Arbeidskrav vil bli enten muntlig fremføring eller praktisk arbeid.

Pensumliste

  • Villalobos-Sánchez, Bedriftsledelse (2020), Del 1, Læremiddelforlaget,  kap. 1 – 7 ISBN: 9788279972266
  • Arbeidsbok Bedriftsledelse (Rolf Skuterud, Læremiddelforlaget, 3. utg. 2020), kap 1-7 ISBN: 9788279972273
  • Pluss utdelte dokumenter fra læreren 

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
62 Time(r)
Egenstudier
140 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
nytt fra 24