4-20 ARBL Teamarbeid og operativ ledelse
Emnefakta
- FagområdeLedelsesfag
- Studiepoeng7,5
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramArbeidsledelse
- Startsemester2024 Høst
Innhold
Emnet skal gi en introduksjon til grunnleggende teori innenfor ledelse/lederskap og gruppeutvikling. Videre skal temaer som personlighetstrekk, motivasjon i leder- og teamrollen og ulike typer lederatferd og lederstiler gjennomgås og de etiske aspektene vektlegges. Forutsetninger for god kommunikasjon og hvordan dette kan utvikles i teamet og hvordan effektive team kan etableres i arbeidslivet omhandles.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal ha kunnskap om:
- grunnleggende teorier innen teambygging og utvikling med sentrale begreper og modeller
- om analyse av teamorganisering, teamutvikling og teamledelse
- handlingskompetanse for arbeid i team, og å organisere og lede team
- sammenhengen mellom organisering, prosess og mål for å skape effektive team
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- anvende kunnskap om teambygging til å etablere funksjonelle team
- anvende relevante verktøy og teknikker for å utvikle gode team i sin virksomhet
- kartlegge og identifisere faglige problemstillinger knyttet til blant annet hvilke arbeidsoppgaver som egner seg for teamarbeid, sammensetning av team, delegering og konflikthåndtering
Generell kompetanse
Kandidaten skal:
- ha utviklet en etisk grunnholdning i teamlederrollen, håndtere typiske situasjoner i teamarbeid og behandle teammedlemmer og andre interessenter
- kunne bygge relasjoner og bidra i felleskap i et team, både innen eget fagområde og i samarbeid med andre fagområder
- kunne utvikle gode arbeids- og kommunikasjonsmetoder, rammer og andre ledelsesverktøy som er hensiktsmessige i forbindelse med teamarbeid
- kunne organisere teamarbeid slik at det bidrar til eller støtter organisasjonsutvikling
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A - F |
Pensumliste
- Endre Sjøvold, Resultater gjennom team, 2014, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215019680
- Pensum: kap. 1 – 5 og kap. 11 – 15
- Personlighetspsykologi (31 sider) (lagt ut på Moodle)
Puss utdelte dokumenter fra læreren
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 63 Time(r) |
Eksamen | 60 Time(r) |
Egenstudier | 140 Time(r) |