58TK51E Produksjon og foredling av planter til mat

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Grøne og gastronomiske utdanningar
    • Studiepoeng
      12
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Hjeltnes
    • Studieprogram
      Lokal matkultur
    • Startsemester
      2025 Vår

Om emnet

  • Frukt og bær
  • Grønsaker
  • Sopp og ville vekstar 
  • Korn og kornprodukt
  • Baking
  • Lagring, konservering  og foredling av råvarer

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om planter som vert nytta til mat i Norge og Norden, både før og no
  • har kjennskap til systematikk, morfologi, anatomi og fysiologi knytt til planter
  • har kjennskap til produksjon av planter til mat, om ulike produksjonar og heile prosessen frå frø til ferdige planteprodukt
  • har kunnskap om klima i Norden, vekstfaktorane og deira betyding for det ferdige planteprodukt
  • har kunnskap om bruk av ville vekstar til mat, hausting og foredling
  • har kunnskap om konserverings- og foredlingsmetodar og prosessar som vert nytta for ulike planteprodukt (tørking, safting, sylting, pasteurisering, forvelling, fermentering, sous vide m.m.) og om tilsetjingsstoff som eventuelt vert nytta i prosessane
  • har kunnskap om ulike kornslag til mjøl, om kvalitet, fermentering og bruk til ulike bakverk og baketeknikkar
  • har kunnskap om regelverk og kvalitetskriteriar for produksjon av planter til mat
  • har kunnskap om ernæringsmessige forhold knytt til planter og planteprodukt

Ferdigheter

Studenten:

  • kan delta i planteproduksjon frå frø til hausting
  • kan handsama planter og planteprodukt på rett måte for best kvalitet og i tråd med gjeldande regelverk
  • kan vidareforedla planter og sopp med ulike prosessar og foredlingsmetodar
  • kan nytta kornprodukt til ulike bakverk og baketeknikkar
  • kan kvalitetsbedømma ulike planteprodukt i høve regelverk og bruk

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre planteproduksjon og foredling, aleine eller i lag med produsent, vurdere kvalitet og nytte produkta på ein god måte ovanfor kunde
  • forstår kva produksjon, hausting og lagring har å bety for kvaliteten på produkta
  • kan formidle og nytta planter til mat, i tråd med matkultur og historie samt sesongens variasjonar
  • kan planlegge og gjennomføre produksjon av ulike bakevarer i tråd med regelverk, kvalitetskrav og kunden sine ønsker

Undervisningsformer og aktivitet

Det vert gjennomført førelesningar av teori som vert følgt opp av demonstrasjonar og praktisk arbeid. Deler av undervisninga kan føregå ute i skulen sine praktiske avdelingar, inne på produksjonskjøkkenet eller ute hjå aktuelle samarbeidsbedrifter. Emnet er praktisk retta. Teori og førelesningar vert lagt ut på It`s learning, samt filmsnuttar /video av demonstrasjonar og praktisk arbeid.

Det vert besøke til ulike produksjons- og foredlingsbedrifter.

Vurdering

  • 4 innleveringar
  • 4 prøver / tester

Sluttvurdering vert sett ut frå ei heilskapleg vurdering. 

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Timeplanfesta timer
57 Time(r)
Deltid
Egenstyrt aktivitet
283 Time(r)
Deltid

Arbeidskrav

  • obligatorisk oppmøte på praksisdagar 

Fagressursar

Viken, Berit (2009), Plantelære for landbruk og gartnernæring, Tun Forlag,  9788252931723, 416 sider

Hemmer Ellen, (2002), KOnservering, Yrkeslitteratur as, 9788258403958, 108

Valgfri bok om konservering av frukt, bær og grønsaker. 

Klassesett til utlån:
Grønne, ville nyttevekster i Norge (2021). Norges sopp- og nyttevekstforbund. 

 

 

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Lokal matkultur

Emneansvarlig

Julie Gyllander
Andrid Solaas