8-9 BB Svangerskap, fødsel og barselomsorg

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      16
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Startsemester
      2025 Høst
Used in other programs
  • Barsel- og barnepleie

Emneansvarlig

Hege Fjellheim

Innhold

Emnet omhandler svangerskapet, fødselsprosessen og komplikasjoner som kan oppstå før, under og etter fødsel. Studenten får kunnskap om observasjon, oppfølging og veiledning av føde-/barselkvinnen med fokus på fysisk og psykisk helse i tillegg til amming og tilknytning.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om det normale svangerskapet, fosterets normale utvikling og gravide kvinners fysiske og psykiske forandringer og plager i svangerskapet.
  • har kunnskaper om gode levevaner i svangerskapet.
  • har kunnskap om risikosvangerskap og neonatal påvirkning.
  • har kunnskap om den naturlige fødselsprosessen.
  • har kunnskap om komplikasjoner som kan oppstå under en fødsel, og om indikasjoner for assistert fødselshjelp.
  • har kunnskap om observasjoner av det nyfødte barnet
  • har kunnskap om observasjon og pleie av barselkvinnens fysiske og psykiske helse.
  • har kunnskap om faktorer som kan forstyrre samspill mellom mor og barn.
  • har kunnskap om amming, ammeveiledning og alternativer til amming.
  • har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid i barseltiden.
  • har innsikt i lovverk, retningslinjer og prosedyrere som er knyttet til svangerskap og arbeidet med den fødende, barselkvinnnen og partneren.
  • kan oppdatere sin kunnskap om den fødende og barselkvinnen.
  • forstår barsel- og barnepleierens rolle innenfor foreldreveiledning med tanke på å oppfylle barnets behov.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende observasjons- og kartleggingsverktøy ved observasjon av det nyfødte barnet, og i pleie av syke gravide, fødende og barselkvinner.
  • kan anvende faglig kunnskap til å veilede og undervise omsorgspersoner i stell og observasjon av nyfødte barn.
  • kan anvende kommunikasjon for å informere og ivareta omsorgspersoner.
  • kan anvende observasjon og veiledning angående amming og kjenner til ulike hjelpemidler.
  • kan anvende refleksjon som et verktøy til å fremme samspill mellom mor, omsorgspersoner og barn.
  • kan finne og vurdere informasjon, prosedyrer og fagstoff som er relevante for pleie av og omsorg til syke gravide, fødende og barselkvinner.
  • kan kartlegge og identifisere hvilke behov den fødende, barselkvinnen og omsorgspersoner har for kunnskap, støtte og veiledning.

Generell kompetanse

  • Studenten:
  • forstår, kjenner og respekterer sitt kompetanseområde og selvstendige ansvar i arbeidet med friske nyfødte, syke gravide, fødende, barselkvinner og omsorgspersoner.
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av sitt arbeid i møte med mennesker fra forskjellige kulturer og med forskjellige behov.
  • har utviklet evne til selvinnsikt og forholder seg kritisk og reflekteret i møte med den gravide, fødende, barselkvinnen og omsorgspersoner.
  • kan utføre sitt arbeid etter den syke gravides og barselkvinnens behov.
  • kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper og samarbeide tverrfaglig til beste for syke gravide, fødende og barselkvinner.
  • kan utvikle og oppdatere kunnskap og ferdigheter innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie gjennom erfarings- og kunnskapssdeling.

Tema

1a. Normalt svangerskap

  • Alternative befruktningsmetoder
  • Vanlige årsaker til ufrivillig barnløshet
  • Sikre og usikre tegn på graviditet
  • Normal fosterutvikling
  • Fysiologiske forandringer
  • Alminnelige plager i svangerskapet
  • Organisatorisk oppfølging i svangerskapet
  • Livsførsel
  • Psykiske reaksjoner i forbindelse med graviditet
  • Kulturell forståelse av svangerskap og fødsel
  • Lovverk og nasjonale retnongslinjer for svangerskapsomsorgen

1b. Komplikasjoner

  • De vanligste komplikasjonene
  • Alvorlige komplikasjoner
  • Aktuelle former for behandling og deres virkning
  • Observasjone, pleie og tiltak rettet mot inneliggende gravide kvinner

2a. Naturlig fødselsprosess

  • Innleggelse på fødeavdelingen
  • Kjennetegn på at fødselen er i gang
  • Faser i den normale fødselsprosessen
  • Den aktive fødselsprosessen
  • Hygieniske prinsipper i forbindelse med fødsel
  • Prosedyrer ved smittsomme sykdommer
  • Bedøvelse og smertelindrende tiltak
  • Samhandling og ivaretakelse av mennesker med ulik kulturell bakgrunn

2b. Komplikasjoner under fødsel

  • Vanlige komplikasjoner
  • Iverksetting av tiltak
  • Omsorg for far/pårørende
  • Kriser og traumer
  • Dødfødsel

2c. Vanlige inngrep i forbindelse med fødsel

  • Igangsettelse av fødsel
  • De vanlige inngrepene
  • Virkninger og bivirkninger av aktuelle legemidler

3a. Anatomiske, fysiske og psykiske forandringer

  • Normale forandringer
  • Psykiske reaksjoner og sosiale utfordringer knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid

3b. Pleie- og omsorgsoppgaver knyttet til barselkvinnen

  • Fysiologiske, sosiologiske, psykiske og åndelige forhold
  • Komplikasjoner i barseltiden
  • Bruk av kartleggings- og observasjonsverktøy i arbeidet med barselkvinnen
  • Hygieniske prinsipper
  • Omsorg for familien når barnet overflyttes til nyfødtintensiv avdeling
  • Krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
  • Pre- og perinatal palliasjon
  • Samhandling og ivaretakelse av mennesker med ulik kulturell bakgrunn

3c. Det nyfødte barnet: oppfølging, sykdommer og komplikasjoner

  • Normale anatomiske og fysiologiske forhold hos det nyfødte barnet
  • Observasjon og behandling av sykdommer, komplikasjoner og tilstander hos nyfødte
  • Rutinemessig undersøkelse av barnet
  • Barnestell og bading
  • Navlestell
  • Helsestasjonens virksomhet

3d. Amming

  • Brystets anatomi
  • Morsmelkens innhold og betydning
  • Ammestillinger
  • Ammeproblemer
  • Observasjoner, råd og veiledning knyttet til amming
  • Amming av barn med spesielle behov
  • Morsmelkerstatninger
  • Håndmelking
  • Hjelpemidler
  • Overgang til selvregulering og plan for hjemreise
  • Kvinner som av ulike årsaker ikke ammer barnet sitt
  • Mor-barn-vennlig initiativ (MBVI)
  • Ammehjelpen

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Skriftlig hjemmeeksamen
A - F
Individuell
Time(r)

Arbeidskrav

  • Amme E-læringskurs.
  • Gruppeoppgave med muntlig presentasjon.
  • Gruppe-refleksjon.
  • Individuell refleksjon.

Pensumliste

Litteraturliste Emne 2-6, 2024. (Revidert 25.04.2024).

Tittel:

Forfatter:

Forlag og ISBN:

 

 

 

 

Pediatri og Pediatrisk sykepleie

Randi Grønseth, Trond Markestad (2022).

Fagbokforlaget,

5. utgave,

ISBN: 978-82-450-3979-5

 

Det nye livet – Svangerskap, fødsel og barseltid

 

Mari Landsverk Hagtvedt og Synne Holan (red.)

(2019).

 

Fagbokforlaget,

3. utgave,

ISBN: 978-82-450-2407-4

Psykisk helse i svangerskap og barseltid.

 

Gro Vatne Brean (2023)

Gyldendal Norsk Forlag,

ISBN: 978-82-05-52046-2

 

Amming – en håndbog for sundhedspersonale.

 

Sundhedtbestyrelsen (2023)

https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2018/Amning-h%C3%A5ndbog-for-sundhedspersonale.ashx

 

Ammehjelpen

 

https://ammehjelpen.no

 

Nyfødtveileder

Helsebiblioteket

 

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/retningslinjer/pediatri/nyfodtmedisin-veiledende-prosedyrer-fra-norsk-barnelegeforening/1-resuscitering-asfyksi/1.4-terapeutisk-hypotermi-ved-perinatal-asfyksi

 

Nasjonale faglige retningslinjer for svangerskapsomsorgen.

 

Helsedirektoratet

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen

 

Nasjonale faglige retningslinjer for barselomsorgen – Nytt liv og trygg barseltid for familien.

 

Helsedirektoratet

https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/130/IS-2057-Barsel-fullversjon.pdf

 

Akuttveileder i Pediatri

 

Helsebiblioteket

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/retningslinjer/pediatri/akuttveileder-i-pediatri

 

Generell veileder i Pediatri

 

Helsebiblioteket

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/retningslinjer/pediatri/generell-veileder-i-pediatri

 

 

 

 

Veileder i fødselshjelp.

 

Legeforeningen

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/

 

Yrkesetiske retningslinjer helsearbeider.

 

Fagforbundet,

Delta.

Fagforbundet.no

Delta.no

Lover:

 

  • Lov om pasient- og brukerrettigheter.
  • Lov om helsepersonell.
  • Grunnloven
  • Tolkeloven
  • Lov om barnevern
  • Lov om spesialisthelsetjenesten
  • Lov om kommunale helse- og omsortgstjenesteloven
  • Barnekonvensjonen

 

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Egenstudier, digitalt læringsmateriell
30 Time(r)
Egenstudier
160 Time(r)
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk
168 Time(r)
Lærerstyrt, veiledning
35 Time(r)
Opplæring bruk av IKT
2 Time(r)
Opplæring studieteknikk
1 Time(r)
Eksamen
12 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
408 Time(r)

Arbeidsinnsats

Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer.  I dette emnet med 16 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.