7-9 BB Etikk, samhandling og kommunikasjon
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Startsemester2024 Høst
Emneansvarlig
Innhold
Det innledende emnet er felles for helsefaglige fagskoleutdannninger. Hensikten med emnet er å gi studentene en god innføring i grunnleggende forståelse av fagfelt og yrkesutøvelsen. Studentene får innføring i studieteknikk og oppgaveskriving på høyere yrkesfaglig nivå. Emnet vektlegger kommunikasjonsverktøy, relasjonskompetanse og konflikthåndtering. Etikken fremstilles som sentral og er gjennomgående i hele emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemmaer, relevante teorier og arbeidsmåter, samt etisk refleksjon som verktøy.
- har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk, og kan anvende den i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere.
- har kunnskap om gruppeprosesser, kriseteori og konflikthåndtering.
- har innsikt i relevant lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektoren.
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan disse kan påvirke samhandling med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere.
- forstår betydningen av kompetanse innenfor relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med sårbare mennesker og i et samfunns- og verdiskapningsperspektiv.
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og branseetiske prinsipper og dilemmaer som grunnlag for refleksjon over teoretiske og prakstiske problemstillinger
- kan anvende faglig kunnskap om teknologiske løsninger til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger forsvarlig og med etisk bevissthet
- kan anvende teknikker innenfor relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling, samt andre faglige verktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
- kan finne relevant informasjon og fagstoff, samt lovverk, forskrifter og stortingsmeldinger som er relevante for yrkesutøvelsen
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak knyttet til mangfold og migrasjonshelse, samt i møte med ulike kulturer og urfolk
Generell kompetanse
Studenten
- forstår yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemmaer og hvordan disse kan påvirke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse og gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
- kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig ut fra tjenestemottakerens behov, med fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn
- kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/ eller tjenester som baserer seg på tjenestemottakerens behov og utfordringer, og som har relevans for yrkesutøvelsen
Tema
1a. Etikk
- Etiske teorier og prinsipper
- Etiske dilemmaer
- Etikk og teknologi
- Helhetlig menneskesyn
1b. Samhandling og kommunikasjon
- Brukerperspektivet
- Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
- Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
- Gruppeprosess og konflikthåndtering
1c. Lover og forskrifter
- Lover, forskrifter og offentlige dokumenter som er relevante for utdanningens studenter og tjenestemottakere
1d. Sosiologi og psykologi
- Sosiale roller
- Migrasjonshelse, kultur, mangfolk og urfolk
Vurdering
Skriftlig gruppeeksamen, med påfølgende individuell muntlig eksamen.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | A - F | Gruppe/Individuell | 1 Uke(r) |
Pensumliste
Tittel: | Forfatter: | Forlag og ISBN:
|
Fag, etikk og kommunikasjon | Kari Krüger Grasaas, Marit Sjursen, Jørn Stordalen (2019). | Cappelen Damm AS
978-82-02-61662-5
|
Psykologi og Sosiologi | Leif A. Helgesen, Kari K. Grasaas, Marit Sjursen (2016).
| Cappelen Damm AS
978-82-02-42134-2
|
Etikk i helsetjenesten
| Morten Magelssen, Reidun Førde, Lillian Lillemoen og Reidar Pedersen (red.) (2020).
| Gyldendal Norsk Forlag AS
978-82-05-53460-5 |
Kommunikasjon i relasjoner | Eide & Eide (2019) | Gyldendal Norsk Forlag AS
978-82-05-50056-3
|
| ||
Tilleggslitteratur:
| ||
Skrivenøkkel | Valgerd Mørk (2019) | NKI-Forlag (1. utgave).
9788-25-6262-922
|
Livet bak tallene | Karin Gustavsen (2023) | Fagbokforlaget
978-82-450-2374-9
|
Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn
| Ingrid Hanssen (2015) | Gyldendal Norsk Forlag AS
978-82-05-32699-6
|
Forståelsen av mennesker
| Åse Renolen (2023) | Fagbokforlaget
978-82-45-04474-4
|
Nettsider:
| ||
|
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 15 Time(r) |
Egenstudier | 134 Time(r) |
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk | 60 Time(r) |
Lærerstyrt, veiledning | 20 Time(r) |
Opplæring bruk av IKT | 4 Time(r) |
Opplæring studieteknikk | 4 Time(r) |
Eksamen | 19 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 256 Time(r) |
Arbeidsinnsats
Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer. I dette emnet med 10 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav |
Refleksjonsoppgaver.