7-9 BB Etikk, samhandling og kommunikasjon

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Startsemester
      2024 Høst

Emneansvarlig

Hege Fjellheim

Innhold

Det innledende emnet er felles for helsefaglige fagskoleutdannninger. Hensikten med emnet er å gi studentene en god innføring i grunnleggende forståelse av fagfelt og yrkesutøvelsen. Studentene får innføring i studieteknikk og oppgaveskriving på høyere yrkesfaglig nivå. Emnet vektlegger kommunikasjonsverktøy, relasjonskompetanse og konflikthåndtering. Etikken fremstilles som sentral og er gjennomgående i hele emnet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemmaer, relevante teorier og arbeidsmåter, samt etisk refleksjon som verktøy.
  • har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk, og kan anvende den i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere.
  • har kunnskap om gruppeprosesser, kriseteori og konflikthåndtering.
  • har innsikt i relevant lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektoren.
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan disse kan påvirke samhandling med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere.
  • forstår betydningen av kompetanse innenfor relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med sårbare mennesker og i et samfunns- og verdiskapningsperspektiv.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og branseetiske prinsipper og dilemmaer som grunnlag for refleksjon over teoretiske og prakstiske problemstillinger
  • kan anvende faglig kunnskap om teknologiske løsninger til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger forsvarlig og med etisk bevissthet
  • kan anvende teknikker innenfor relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling, samt andre faglige verktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
  • kan finne relevant informasjon og fagstoff, samt lovverk, forskrifter og stortingsmeldinger som er relevante for yrkesutøvelsen
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak knyttet til mangfold og migrasjonshelse, samt i møte med ulike kulturer og urfolk

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemmaer og hvordan disse kan påvirke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse og gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
  • kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig ut fra tjenestemottakerens behov, med fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn
  • kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/ eller tjenester som baserer seg på tjenestemottakerens behov og utfordringer, og som har relevans for yrkesutøvelsen

Tema

1a. Etikk

  • Etiske teorier og prinsipper
  • Etiske dilemmaer
  • Etikk og teknologi
  • Helhetlig menneskesyn

1b. Samhandling og kommunikasjon

  • Brukerperspektivet
  • Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
  • Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
  • Gruppeprosess og konflikthåndtering

1c. Lover og forskrifter

  • Lover, forskrifter og offentlige dokumenter som er relevante for utdanningens studenter og tjenestemottakere

1d. Sosiologi og psykologi

  • Sosiale roller
  • Migrasjonshelse, kultur, mangfolk og urfolk

Vurdering

Skriftlig gruppeeksamen, med påfølgende individuell muntlig eksamen.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
A - F
Gruppe/Individuell
1 Uke(r)

Pensumliste

Tittel:

Forfatter:

Forlag og ISBN:

 

Fag, etikk og kommunikasjon

Kari Krüger Grasaas, Marit Sjursen, Jørn Stordalen (2019).

Cappelen Damm AS

 

978-82-02-61662-5

 

Psykologi og Sosiologi

Leif A. Helgesen, Kari K. Grasaas, Marit Sjursen (2016).

 

Cappelen Damm AS

 

978-82-02-42134-2

 

Etikk i helsetjenesten

 

Morten Magelssen, Reidun Førde, Lillian Lillemoen og Reidar Pedersen (red.) (2020).

 

Gyldendal Norsk Forlag AS

 

978-82-05-53460-5

Kommunikasjon i relasjoner

Eide & Eide (2019)

Gyldendal Norsk Forlag AS

 

978-82-05-50056-3

 

 

Tilleggslitteratur:

 

Skrivenøkkel

Valgerd Mørk (2019)

NKI-Forlag (1. utgave).

 

9788-25-6262-922

 

Livet bak tallene

Karin Gustavsen (2023)

Fagbokforlaget

 

978-82-450-2374-9

 

Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn

 

Ingrid Hanssen (2015)

Gyldendal Norsk Forlag AS

 

978-82-05-32699-6

 

Forståelsen av mennesker

 

 

 

 

 

Åse Renolen (2023)

Fagbokforlaget

 

978-82-45-04474-4

 

Nettsider:

 

  • Helsepersonelloven
  • Pasient- og brukerrettighetsloven
  • Helse- og omsorgstjenesteloven
  • Spesialisthelsetjenesteloven
  • Folkehelseloven
  • Evt. flere aktuelle lover

 

www.lovdata.no

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Egenstudier, digitalt læringsmateriell
15 Time(r)
Egenstudier
134 Time(r)
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk
60 Time(r)
Lærerstyrt, veiledning
20 Time(r)
Opplæring bruk av IKT
4 Time(r)
Opplæring studieteknikk
4 Time(r)
Eksamen
19 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
256 Time(r)

Arbeidsinnsats

Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer.  I dette emnet med 10 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Skriftlig/muntlig
Arbeidskrav
Gruppeoppgave.
Refleksjonsoppgaver.