00AODA Helse og aldring i et aldersvennlig samfunn
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng15
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedBergen, Oslo
- StudieprogramAktiv omsorg for personer med demens
- Startsemester2025 Høst
- Aktiv omsorg for personer med demens
Innhold
Emnet gir studentene innføring i aldring og utviklingsteorier, sammenhengen mellom aldring og helse, og i sykdommer og lidelser som er vanlige hos eldre. Det er viktig at eldre personer og deres pårørende opplever at de kan leve et fritt, trygt og godt liv i fellesskap med andre.
Emnet gir derfor innføring i hva et aldersvennlig samfunn er. Et aldersvennlig samfunn vektlegger eldre personers samfunnsdeltakelse og medvirkning i planlegging og beslutninger som angår deres hverdagsliv. Andre betingelser som må være til stede i et aldersvennlig lokalsamfunn, er at helse- og omsorgstjenester og andre servicetilbud arbeider tett sammen med bruker- og pårørendegrupper for å utvikle gode og tilpassede tjenester, samt tilpasning av bolig, tilrettelegging av omgivelsene for ivaretakelse av individuelle ønsker og behov, fellesskapsaktiviteter og bruk av velferdsteknologi.
Emnet omhandler globale problemstillinger, sosiokulturelle spørsmål og politiske føringer knyttet til disse betingelsene, samt til tverretatlig samarbeid, helse- og aktivitetstilbud. Emnet omhandler også hvilke samfunnsmessige forhold som påvirker alderdommen og relevante politiske føringer.
Studentene skal tilegne seg kunnskap om disse betingelser som må være til stede for at eldre personer med helseutfordringer skal føle seg trygge og få mulighet til sosialt og kulturelt samvær der de bor.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til aktivitet og fellesskap, behandling og omsorg for eldre personer som trenger hjelp til å dekke grunnleggende behov
- har kunnskap om biologisk aldring, og kjenner til ulike perspektiver og sentrale begreper knyttet til aldring i fagfeltet
- har kunnskap om den eldre pasienten, normal aldring og hvordan sykdom og funksjonssvikt kan opptre hos eldre mennesker
- har kunnskap om et helhetlig menneskesyn
- har kunnskap om betydningen av enkeltmenneskets livssituasjon og sosiokulturelle bakgrunn
- har kunnskap om betydningen av delaktighet og medvirkning
- har kunnskap om betydningen av et aktivt hverdagsliv for eldre personer med helseutfordringer
- har kunnskap om alternative boligtilbud, tverretatlig samarbeid og velferdsteknologiske løsninger for eldre personer med helseutfordringer
- har kunnskap om betydningen av tilrettelagte bofellesskap, sosialt nettverk og nettverksbygging
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om nasjonale retningslinjer og anbefalinger i omsorg for eldre personer med helseutfordringer
- kan anvende kunnskap om utviklings- og aldringsteorier til å forstå og innhente informasjon om eldre syke personers helse og livssituasjon
- kan yte omsorg ut fra et helhetlig menneskesyn
- kan legge til rette for delaktighet og medvirkning
- kan bidra til å utvikle et aktivt hverdagsliv for eldre personer med helseutfordringer
- kan anvende kunnskap om den eldre personens sosiokulturelle bakgrunn i omsorg og behandling
- kan anvende kunnskap om velferdsteknologiske løsninger, alternative og tilrettelagt boformer i møte med pasienter og pårørende
- kan bidra i tverretatlig samarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til koordinering og utvikling av tjenestetilbudet til eldre personer med helseutfordringer ved å kjenne til nasjonale planer og retningslinjer som regulerer tjenesten og muligheter for eldre personer med helseutfordringer
- kan bidra til utvikling av tjenesten ved å dele erfaringer og ny kunnskap
Tema
Hovedtemaer
- Aktiv omsorg
- Helhetlig menneskesyn
- Helse og aldring i et kulturelt og samfunnsmessig perspektiv
- Sammenheng mellom aldring og helse
- Vanlige lidelser blant eldre
- Nye former for bofellesskap for eldre personer med ulike helseutfordringer
- Aktivt hverdagsliv: Delaktighet og sosialt nettverk, medvirkning og samfunnsdeltakelse
- Tverretatlig samarbeid
- Velferdsteknologi og velferdsteknologiske løsninger
Vurdering
Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen:Det er ingen eksamen i emne 1
Arbeidskrav
Obligatoriske aktiviteter
- Veiledning individuelt og i grupper
- Deltakelse i læringsgruppergruppe
- Alle arbeidskrav må være godkjent for å få godkjent emne 1
Utdanningsform
- Forelesninger
- Seminar
- Gruppearbeid
- Selvstudium
Pensumliste
Brønstad, Agnes, og Øygarden, M.H (2023) Studieteknikk, en håndbok for høyere yrkesfaglige studenter. Fagbokforlaget ISBN: 9788245045826 |
Disch, P.G., Lorentzen, G. og Midtsundstad, A. (2017). Aktiv omsorg. Samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel. Fagbokforlaget ISBN: 9788245018790 |
Holthe T. (2017) Velferdsteknologi og kognitive hjelpemidler, Forlaget Aldring og helse |
Husebø, Betina S. Flo, Elisabeth (2019) Eldreboken- diagnoser og behandling. Fagbokforlaget. ISBN 9788245021783 |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk | 96 Time(r) |
Opplæring bruk av IKT | 5 Time(r) |
Opplæring studieteknikk | 5 Time(r) |
Veiledning | 36 Time(r) |
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 96 Time(r) |
Selvstudium/litteratur/gruppe | 92 Time(r) |
Studieinnsats | 375 Time(r) |
Eksamen | 45 |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Gruppeoppgave Informasjon om arbeidskravets omfang publiseres ved utlevering | Arbeidskrav | Podkast, lydfil, intervju, spørreundersøkelse, filming av utvalgte prosedyrer, skriftlig innlevering eller annet |
Arbeidskrav 2 | Gruppeoppgave Informasjon om arbeidskravets omfang publiseres ved utlevering | Arbeidskrav | Kan også gjennomføres individuelt etter avtale. Podkast, lydfil, intervju, spørreundersøkelse, filming av utvalgte prosedyrer, skriftlig innlevering eller annet |
Arbeidskrav 3 | Skriftlig med muntlig presentasjon Skriftlig med muntlig presentasjon 1500 ord +/- 10% | Arbeidskrav | Del 1: Skriftlig innlevering på 1500 ord +/- 10 % Del 2: Individuell muntlig fagsamtale i læringsgruppene |
Arbeidskrav 4 | Refleksjonsnotat 800 ord +/- 10% | Arbeidskrav |