00AODA Helse og aldring i et aldersvennlig samfunn
00AODA Helse og aldring i et aldersvennlig samfunn
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramAktiv omsorg for personer med demens
- StudiestedOslo, Bergen
- Emnekode00AODA
- Studiepoeng15
- Startsemester2023 Høst
Emnet gir studentene innføring i aldring og utviklingsteorier, sammenhengen mellom aldring og helse, og i sykdommer og lidelser som er vanlige hos eldre. Det er viktig at eldre personer og deres pårørende opplever at de kan leve et fritt, trygt og godt liv i fellesskap med andre.
Emnet gir derfor innføring i hva et aldersvennlig samfunn er. Et aldersvennlig samfunn vektlegger eldre personers samfunnsdeltakelse og medvirkning i planlegging og beslutninger som angår deres hverdagsliv. Andre betingelser som må være til stede i et aldersvennlig lokalsamfunn, er at helse- og omsorgstjenester og andre servicetilbud arbeider tett sammen med bruker- og pårørendegrupper for å utvikle gode og tilpassede tjenester, samt tilpasning av bolig, tilrettelegging av omgivelsene for ivaretakelse av individuelle ønsker og behov, fellesskapsaktiviteter og bruk av velferdsteknologi.
Emnet omhandler også globale problemstillinger, sosiokulturelle spørsmål og politiske føringer knyttet til disse betingelsene, samt til tverretatlig samarbeid, helse- og aktivitetstilbud.
Studentene skal tilegne seg kunnskap om disse betingelser som må være til stede for at eldre personer med helseutfordringer skal føle seg trygge og få mulighet til sosialt og kulturelt samvær der de bor.
Hovedtemaer
- Helse og aldring i et kulturelt og samfunnsmessig perspektiv
- Sammenheng mellom aldring og helse
- Vanlige sykdommer og lidelser blant eldre
- Nye former for bofellesskap for eldre personer med ulike helseutfordringer
- Aktivt hverdagsliv: Delaktighet og sosialt nettverk, medvirkning og samfunnsdeltakelse
- Tverretatlig samarbeid
- Velferdsteknologi og velferdsteknologiske løsninger
Studenten
- har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til aktivitet og fellesskap, behandling og omsorg for eldre personer som trenger hjelp til å dekke grunnleggende behov
- har kunnskap om utviklings- og aldringsteorier, og kjenner til ulike perspektiver og sentrale begreper knyttet til aldring i fagfeltet, nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om den eldre pasienten, normal aldring og hvordan sykdom og funksjonssvikt kan opptre hos eldre mennesker
- har kunnskap om betydningen av enkeltmenneskets livssituasjon og kulturelle bakgrunn
- har kunnskap om betydningen av delaktighet og medvirkning
- har kunnskap om betydningen av et aktivt hverdagsliv for eldre personer med helseutfordringer
- har kunnskap om alternative boligtilbud, tverretatlig samarbeid og velferdsteknologiske løsninger for eldre personer med helseutfordringer
- har kunnskap om betydningen av tilrettelagte bofellesskap, sosialt nettverk og nettverksbygging
Studenten
- kan anvende kunnskap om nasjonale retningslinjer og anbefalinger i omsorg for eldre personer med helseutfordringer
- kan anvende kunnskap om utviklings- og aldringsteorier til å forstå og innhente informasjon om eldre syke personers helse og livssituasjon
- kan legge til rette for delaktighet og medvirkning
- kan bidra til å utvikle et aktivt hverdagsliv for eldre personer med helseutfordringer
- kan anvende kunnskap om den eldre personens sosiokulturelle bakgrunn i omsorg og behandling
- kan anvende kunnskap om velferdsteknologiske løsninger, alternative og tilrettelagt boformer i møte med pasienter og pårørende
- kan bidra i tverretatlig samarbeid
Studenten
- kan bidra til koordinering og utvikling av tjenestetilbudet til eldre personer med helseutfordringer ved å kjenne til nasjonale planer og retningslinjer som regulerer tjenesten og muligheter for eldre personer med helseutfordringer
- kan bidra til utvikling av tjenesten ved å dele erfaringer og ny kunnskap
Obligatoriske aktiviteter
- Veiledning i gruppe
- Deltakelse i gruppe
- Faglig refleksjonsnotat
- Fremlegg av studieoppgave (gruppeoppgave (tilsvarende form som eksamen))
Eksamen er en skriftlig gruppeoppgave hvor studentene besvarer en gitt oppgavetekst. Besvarelsen skal formes som et fremlegg og presenteres for sensor siste eksamensdag (dag 10). Alle gruppemedlemmene må delta med individuelle bidrag i framlegget. Det gis 1 veiledningstime på dag 2 eller 3 av eksamensperioden. Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave med muntlig fremlegg | Bestått/ikke bestått | 10 Dag(er) |
Holthe T. (2016) Velferdsteknologi og kognitive hjelpemidler, Forlaget Aldring og helse |
Kirkevold, M., Brodtkorb, K. og A.H. Ranhoff (2020) Geriatrisk sykepleie. God omsorg til den gamle pasienten, Gyldendal Akademisk. |
Sortland, Kjersti (2022) Ernæring – mer enn mat og drikke, Fagbokforlaget. |
Helse- og omsorgsdepartementet (2018) Meld. St. 15(2017-2018) Leve hele livet- en kvalitetsreform for eldre Helse- og omsorgsdepartementet: |