00AODA Helse og aldring i et aldersvennlig samfunn

00AODA Helse og aldring i et aldersvennlig samfunn

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Aktiv omsorg for personer med demens
    • Studiested
      Helgeland, Hurdal, Oslo, Tinn, Bergen
    • Emnekode
      00AODA
    • Studiepoeng
      15
    • Startsemester
      2024 Høst
Introduksjon

Emnet gir studentene innføring i aldring og utviklingsteorier, sammenhengen mellom aldring og helse, og i sykdommer og lidelser som er vanlige hos eldre. Det er viktig at eldre personer og deres pårørende opplever at de kan leve et fritt, trygt og godt liv i fellesskap med andre.

Emnet gir derfor innføring i hva et aldersvennlig samfunn er. Et aldersvennlig samfunn vektlegger eldre personers samfunnsdeltakelse og medvirkning i planlegging og beslutninger som angår deres hverdagsliv. Andre betingelser som må være til stede i et aldersvennlig lokalsamfunn, er at helse- og omsorgstjenester og andre servicetilbud arbeider tett sammen med bruker- og pårørendegrupper for å utvikle gode og tilpassede tjenester, samt tilpasning av bolig, tilrettelegging av omgivelsene for ivaretakelse av individuelle ønsker og behov, fellesskapsaktiviteter og bruk av velferdsteknologi.

Emnet omhandler også globale problemstillinger, sosiokulturelle spørsmål og politiske føringer knyttet til disse betingelsene, samt til tverretatlig samarbeid, helse- og aktivitetstilbud.

Studentene skal tilegne seg kunnskap om disse betingelser som må være til stede for at eldre personer med helseutfordringer skal føle seg trygge og få mulighet til sosialt og kulturelt samvær der de bor.

Om emnet

Hovedtemaer

  • Aktiv omsorg
  • Helse og aldring i et kulturelt og samfunnsmessig perspektiv
  • Sammenheng mellom aldring og helse
  • Vanlige sykdommer og lidelser blant eldre
  • Nye former for bofellesskap for eldre personer med ulike helseutfordringer
  • Aktivt hverdagsliv: Delaktighet og sosialt nettverk, medvirkning og samfunnsdeltakelse
  • Tverretatlig samarbeid
  • Velferdsteknologi og velferdsteknologiske løsninger
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminar
  • Gruppearbeid
  • Selvstudium
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til aktivitet og fellesskap, behandling og omsorg for eldre personer som trenger hjelp til å dekke grunnleggende behov
  • har kunnskap om utviklings- og aldringsteorier, og kjenner til ulike perspektiver og sentrale begreper knyttet til aldring i fagfeltet, nasjonalt og internasjonalt
  • har kunnskap om den eldre pasienten, normal aldring og hvordan sykdom og funksjonssvikt kan opptre hos eldre mennesker
  • har kunnskap om betydningen av enkeltmenneskets livssituasjon og kulturelle bakgrunn
  • har kunnskap om betydningen av delaktighet og medvirkning
  • har kunnskap om betydningen av et aktivt hverdagsliv for eldre personer med helseutfordringer
  • har kunnskap om alternative boligtilbud, tverretatlig samarbeid og velferdsteknologiske løsninger for eldre personer med helseutfordringer
  • har kunnskap om betydningen av tilrettelagte bofellesskap, sosialt nettverk og nettverksbygging
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om nasjonale retningslinjer og anbefalinger i omsorg for eldre personer med helseutfordringer
  • kan anvende kunnskap om utviklings- og aldringsteorier til å forstå og innhente informasjon om eldre syke personers helse og livssituasjon
  • kan legge til rette for delaktighet og medvirkning
  • kan bidra til å utvikle et aktivt hverdagsliv for eldre personer med helseutfordringer
  • kan anvende kunnskap om den eldre personens sosiokulturelle bakgrunn i omsorg og behandling
  • kan anvende kunnskap om velferdsteknologiske løsninger, alternative og tilrettelagt boformer i møte med pasienter og pårørende
  • kan bidra i tverretatlig samarbeid
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til koordinering og utvikling av tjenestetilbudet til eldre personer med helseutfordringer ved å kjenne til nasjonale planer og retningslinjer som regulerer tjenesten og muligheter for eldre personer med helseutfordringer
  • kan bidra til utvikling av tjenesten ved å dele erfaringer og ny kunnskap
Arbeidskrav

Obligatoriske aktiviteter

  • Veiledning i gruppe
  • Deltakelse i gruppe 
  • Faglig refleksjonsnotat som må vurderes til godkjent for å bestå emne
  • Fremlegg av studieoppgave (gruppeoppgave (tilsvarende form som eksamen)
Vurdering

Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen

Eksamen i emnet er todelt hvor del 1 er en skriftlig hvor gruppen besvarer en gitt oppgavetekst. Det skriftlige produktet skal bestå av 2000 ord (+/- 10 %). 

Del 2 er et muntlig gruppefremlegg hvor studentene legger frem sitt individuelle bidrag.  

Muntlige vurderingskriterier publiseres i forbindelse med utdeling av eksamensoppgave. 

Det muntlige gruppefremlegget skjer på dag 10 av eksamensperioden. 
Obligatorisk veiledning gjennomføres på fastsatte dager. 
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.   

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighet
Gruppeoppgave med muntlig fremlegg
Bestått/ikke bestått
10 Dag(er)
Pensumliste

Brønstad, Agnes, og M. H. Øygard (2023) Studieteknikk, en håndbok for høyere yrkesfaglige studenter. Fagbokforlaget ISBN: 9788245045826 

Disch, P.G., Lorentzen, G. og Midtsundstad, A. (2017). Aktiv omsorg. Samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel. Fagbokforlaget ISBN: 97845018790

Holthe T. (2022) Velferdsteknologi og kognitive hjelpemidler, Forlaget Aldring og helse
ISBN:9788280613219

Husebø, Betina S. Flo, Elisabeth (2020) Eldreboken- diagnoser og behandling. Fagbokforlaget. ISBN 9078- 82-450-2178-3