20TT55S Ledelse i praksis
20TT55S Ledelse i praksis
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLogistikk
- Emnekode20TT55S
- StudieprogramLogistikk
- Studiepoeng5
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2024 Høst
Emnet skal gi en grunnleggende forståelse for hva praktisk ledelse er. Aktuelt lov og rammeverk ligger i bunnen av emnet, og vil bli brukt i flere temaer. Den største den er personalledelse, men her knyttes det sterkt til hvilke oppgaver som skal løses og hvordan det gjøres. Nyere ledelsesteori knyttes sammen med eldre og vi ser både på tradisjonelle og nye måter og samhandle på, ikke minst i en digital verden.
Lover, forskrifter og rammeverk
Personalledelse
Lærende organisasjoner
Teamutvikling
Endrings- og kvalitetsledelse
Lover, forskrifter og rammeverk
-
AML
-
Avtaleverk
-
3 parts samarbeid og den nordiske modellen
-
Organisasjonsformer i arbeidslivet
-
Organisasjonskultur
Personalledelse
-
Mål, kommunikasjon og evaluering
-
Kort repetisjon av «gamle motivasjonsteorier», vektlegge psykososiale faktorer
-
Transaksjons- og transformasjonsledelse
-
Motivasjon
-
Selvledelse
-
Visuell ledelse
-
Situasjonsbestemt ledelse
-
Medarbeiderutvikling (MBS)
Lærende organisasjoner
-
Kompetansekartlegging, planlegging og utvikling
-
Delingskultur
-
Læring som konkurransefortrinn (Strategi for kompetanseutvikling)
Teamutvikling
-
Etablere og jobbe i team
-
Team og teamutvikling
-
Arbeid i team – læring og utvikling i team
Endring- og kvalitetsledelse
-
Dynamisk og ikke statisk (norsk industri)
-
Kotters rammeverk for endring (og tilsvarende norsk modell)
-
TQM
-
Iso og andre sertifiseringer og standarder for kvalitet
-
Ledelse i en digital hverdag
Kandidaten
-
har kunnskap om begreper, teorier modeller, prosesser og verktøy som anvendes i praktisk ledelse.
-
har kunnskaper om aktuelle lover, forskrifter, avtaleverk, organisasjonsformer og kultur i arbeidslivet.
-
har kunnskap om klassiske og moderne ledelses og motivasjonsteorier.
-
har kunnskap om verdien av lærende organisasjoner.
-
har kunnskaper om ledelse og utvikling av team.
-
har kunnskaper om kvalitets- og endringsledelse.
Kandidaten
-
kan praktisere lederskap.
-
kan anvende relevante former for ledelse basert på teori og situasjon.
-
kan gjøre rede for sine faglige valg.
-
kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning.
-
kan reflektere over og drøfte aktuelle ledelsesutfordringer.
Kandidaten
-
kan kommunisere godt med alle ledd i og utenfor egen organisasjon.
-
kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
-
kan bidra til virksomhetens mål-oppnåelse og utvikling.
Følgende arbeidskrav gjelder:
-
aktiv deltakelse i opplæringen
-
alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle øvrige oppgaver
-
2 gruppeoppgaver og en individuell oppgave innleveres
-
individuelle passeringskrav
-
storyline i grupper
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskrav er godkjent eller ikke.