20TT55O Innkjøp, salg og forhandlinger

20TT55O Innkjøp, salg og forhandlinger

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Logistikk
    • Emnekode
      20TT55O
    • Studieprogram
      Logistikk
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.2
    • Startsemester
      2021 Høst
Introduksjon

Organisering og ledelse i innkjøpsprosesser 

Innkjøpsprosessen- strategisk og taktisk  

Innkjøpsanalyser 

Innkjøp og leverandørsamarbeid 

Salg- og forhandlingsteknikk 

Kontrakter 

IKT- bruk av ERP 

Emnets innhold

Tema for innkjøp og forhandlinger 

  • Innkjøp og leverandørsamarbeid i et strategisk perspektiv 
  • Innkjøpsprosessen – forutsetninger og rammebetingelser 
  • Innkjøpsfunksjonen- økonomi, leverandørutvikling
  • Offentlig innkjøp
  • Salg og markedsarbeid/ service og kundebehandling 
  • Ulike typer forhandlinger 
  • Forespørsler, tilbud og avtaler/kontrakter
  • Analyser, mål og KPI’er
  • Innkjøp i et miljøperspektiv 
  • Innkjøp og IKT/digitalisering 
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten 

  • har kunnskap om innkjøp sin rolle i organisasjonen og ledelsesaspektet ved innkjøpsfunksjonen 
  • har kunnskap om innkjøp, salg og forhandlinger betydning i arbeidet med forbedring av lønnsomhet og som konkurransefortrinn i verdi og forsyningskjeden
  • har kunnskap om ledelse, innkjøpsprosesser, leverandørsamarbeid, forhandlinger og sikre kontrakter. 
  • har kunnskap om hvordan man skaper effektive innkjøpsprosesser og leverandørutvikling for å skape konkurransefortrinn 
  • har kjennskap om hvordan man kan bruke digitale verktøy for å planlegge, styre og kontrollere og effektivisere innkjøp og leverandørhåndtering 
  • har kunnskap om salg, markedsføring, forhandlinger og utvikle, implementere og følge opp avtaler/kontrakter i organisasjonen
  • Har kunnskap om ulike forhandlingstyper og kan lede og gjennomføre disse 
Ferdigheter

Kandidaten 

  • kan gjøre rede for hvordan innkjøp og forhandlinger fungerer og hvordan man kan styre og forbedre/optimalisere innkjøp og forhandlinger i virksomheten 
  • kan gjøre rede for hvordan man kan bruke forhandling og ulike innkjøps-metoder til effektivisering av verdi og forsyningskjeden. 
  • kan gjøre rede for hvordan digitale verktøy kan være en viktig drivkraft for utvikling av innkjøp og leverandør samarbeid i verdikjeden. 
  • kan kartlegge en forhandling og innkjøpssituasjon langs verdikjeder og identifisere faglige problemstillinger og identifisere behov for iverksetting av tiltak 
  • kan anvende økonomiske metoder som brukes for å foreta investering og anskaffelse  
  • kan gjøre rede for valg av salgsteknikk, kundebehandling og forhandling om avtaler med utforming av kontrakter 
  • Kan gjøre riktige innkjøp og forhandle gode avtaler
Generell kompetanse

Kandidaten 

  • kan planlegge og gjennomføre innkjøpsrettede tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekter alene eller som deltaker eller leder for et team og i tråd med etiske krav og retningslinjer 
  • kan utføre arbeidet med innkjøp og forhandlinger som en konkurransefaktor i arbeidslivet etter kunders behov, virksomhetens muligheter og myndigheters krav  
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen innkjøp/logistikk og med andre lag i organisasjonen, samt med eksterne målgrupper  
  • kan bidra til organisasjonsutvikling 
Arbeidskrav
  • studenten skal kunne vise til aktiv deltakelse i opplæring og undervisning
  • studenten skal bidra til læring i gruppe / klasse
  • ·alle innleveringer, prøver og fremføringer i emnet skal være gjennomført og godkjent.
  •   Ved mangelfull oppfølging av arbeidskrav vil det ikke bli gitt vurdering i emnet.
Pensumlitteratur
20TT55O Innkjøp, salg og forhandlinger
Litteratur
  • Prinsipper for bedre innkjøp, Brynhildsvoll 

  • Forhandlinger, Rognes  

  • Fra NEI til JA, Fisher, Ury, Patton  

  • Lovverk og forskrifter knyttet til emnet  

Litteratur som vil bli benyttet i emnet i tillegg til i andre emner:

  • Forsyningskjeder og logistikk, Bø, Grøndalen, Jahre 

  • Lean; ledelse for lærende organisasjoner (Wig) 

  • Andre relevante artikler, kompendier og fagstoff utdelt underveis i emnet 

  • Logistikk, ledelse og marked (Banken og Aarland)

 

Det kan komme endringer i læremidler og litteratur før skolestart