20TT55O Innkjøp, salg og forhandlinger
20TT55O Innkjøp, salg og forhandlinger
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLogistikk
- Emnekode20TT55O
- StudieprogramLogistikk
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2021 Høst
Organisering og ledelse i innkjøpsprosesser
Innkjøpsprosessen- strategisk og taktisk
Innkjøpsanalyser
Innkjøp og leverandørsamarbeid
Salg- og forhandlingsteknikk
Kontrakter
IKT- bruk av ERP
Tema for innkjøp og forhandlinger
- Innkjøp og leverandørsamarbeid i et strategisk perspektiv
- Innkjøpsprosessen – forutsetninger og rammebetingelser
- Innkjøpsfunksjonen- økonomi, leverandørutvikling
- Offentlig innkjøp
- Salg og markedsarbeid/ service og kundebehandling
- Ulike typer forhandlinger
- Forespørsler, tilbud og avtaler/kontrakter
- Analyser, mål og KPI’er
- Innkjøp i et miljøperspektiv
- Innkjøp og IKT/digitalisering
Kandidaten
- har kunnskap om innkjøp sin rolle i organisasjonen og ledelsesaspektet ved innkjøpsfunksjonen
- har kunnskap om innkjøp, salg og forhandlinger betydning i arbeidet med forbedring av lønnsomhet og som konkurransefortrinn i verdi og forsyningskjeden
- har kunnskap om ledelse, innkjøpsprosesser, leverandørsamarbeid, forhandlinger og sikre kontrakter.
- har kunnskap om hvordan man skaper effektive innkjøpsprosesser og leverandørutvikling for å skape konkurransefortrinn
- har kjennskap om hvordan man kan bruke digitale verktøy for å planlegge, styre og kontrollere og effektivisere innkjøp og leverandørhåndtering
- har kunnskap om salg, markedsføring, forhandlinger og utvikle, implementere og følge opp avtaler/kontrakter i organisasjonen
- Har kunnskap om ulike forhandlingstyper og kan lede og gjennomføre disse
Kandidaten
- kan gjøre rede for hvordan innkjøp og forhandlinger fungerer og hvordan man kan styre og forbedre/optimalisere innkjøp og forhandlinger i virksomheten
- kan gjøre rede for hvordan man kan bruke forhandling og ulike innkjøps-metoder til effektivisering av verdi og forsyningskjeden.
- kan gjøre rede for hvordan digitale verktøy kan være en viktig drivkraft for utvikling av innkjøp og leverandør samarbeid i verdikjeden.
- kan kartlegge en forhandling og innkjøpssituasjon langs verdikjeder og identifisere faglige problemstillinger og identifisere behov for iverksetting av tiltak
- kan anvende økonomiske metoder som brukes for å foreta investering og anskaffelse
- kan gjøre rede for valg av salgsteknikk, kundebehandling og forhandling om avtaler med utforming av kontrakter
- Kan gjøre riktige innkjøp og forhandle gode avtaler
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre innkjøpsrettede tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekter alene eller som deltaker eller leder for et team og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan utføre arbeidet med innkjøp og forhandlinger som en konkurransefaktor i arbeidslivet etter kunders behov, virksomhetens muligheter og myndigheters krav
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen innkjøp/logistikk og med andre lag i organisasjonen, samt med eksterne målgrupper
- kan bidra til organisasjonsutvikling
- studenten skal kunne vise til aktiv deltakelse i opplæring og undervisning
- studenten skal bidra til læring i gruppe / klasse
- ·alle innleveringer, prøver og fremføringer i emnet skal være gjennomført og godkjent.
- Ved mangelfull oppfølging av arbeidskrav vil det ikke bli gitt vurdering i emnet.
-
Prinsipper for bedre innkjøp, Brynhildsvoll
-
Forhandlinger, Rognes
-
Fra NEI til JA, Fisher, Ury, Patton
-
Lovverk og forskrifter knyttet til emnet
Litteratur som vil bli benyttet i emnet i tillegg til i andre emner:
-
Forsyningskjeder og logistikk, Bø, Grøndalen, Jahre
-
Lean; ledelse for lærende organisasjoner (Wig)
-
Andre relevante artikler, kompendier og fagstoff utdelt underveis i emnet
-
Logistikk, ledelse og marked (Banken og Aarland)
Det kan komme endringer i læremidler og litteratur før skolestart