20TT55J Strategisk forretningsutvikling
20TT55J Strategisk forretningsutvikling
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLogistikk
- Emnekode20TT55J
- StudieprogramLogistikk
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole
- Startsemester2023 Høst
Studenten vil få kompetanse innenfor personalledelse, teamutvikling og bedriftskultur. Videre omhandler emnet endringsledelse, prosjektledelse og kvalitetsledelse. Studenten vil også få innsikt i nyskaping og entreprenørskap.
- Prosjektledelse
- Kompetanseutviklingsstrategier
- Personalledelse
- Teamutvikling
- Kvalitetsledelse
- Bedrifts- og organisasjonskultur
- Endringsledelse
- Nyskaping og entreprenørskap
Kompetanseutviklingsstrategier
- Virksomhetens mål og sentrale strategier
- Situasjonsanalyser med gapanalyse mot mål
- Tiltaksplaner for oppfyllelse av kompetanseutviklingsstrategier
- Motivere for kompetanseutvikling
- Kjenn din medarbeider, finn riktig person til rett jobb
- Utdanningsprogrammer og utdanningsavtaler
- Handlingsplaner for implementering
- Ansette kompetanse
- Avvikle
- Utvikle kompetanse
- Organisatorisk læring
- Vurdering, oppfølging og korrektive tiltak
Personalledelse
- Hva motiverer ansatte
- Mazlow, McGregor, Hertzberg og motivasjon i praksis
- Bruk av utviklingsverktøy, blant annet medarbeider- og utviklingssamtaler.
- Medarbeidersamtale
- Bruke analyseverktøy for å prioritere bedriftens utfordringer
- Kjenne dine ansatte og deres oppgaver
- Konflikter og konfliktløsning
- Veilede, støtte, styre eller overtale ansatte til å løse bedriftens utfordringer
- Situasjonsbestemt ledelse
- Delegering og oppfølging
- Organisatoriske utfordringer og muligheter
- Belønninger og karriereutvikling
Kvalitetsledelse
- fagterminologi
- kvalitetsstandarder
- kvalitetsstyringssystem
- dokumentasjon og kontinuerlig forbedring
Teamutvikling
- Ta utgangspunkt i prosjektledelse/ TQM/ HMS som basis for teamets funksjon
- Jobbing i team - formål med teamet, ansvarsforhold og resultatkrav
- Teamsammensetning, avhengig av egenskaper og teamets oppgave
- Midlertidige og permanente team
- Allianse og kunnskapsutvikling, veiledning, mentorer og samarbeidspartnere
- Nettverk med leverandører og oppdragsgivere
Prosjektledelse
- problem-, idé- og målfase
- planprosess, eierskap og informasjon
- Gjennomføring og dokumentasjon
- Evaluering, oppfølging og forbedring
Bedrifts- og organisasjonskultur
- Læring i jobb, bedriftskultur, muligheter og utfordringer
- Delingskultur
- Lærende organisasjon
Endringsledelse
Nyskaping og entreprenørskap
- Starte bedrift
- Fra ide til marked
- Er du en gründer?
- Forretningsplan/forretningsplanmodellering
- Produkt/tjeneste
- Kunden/markedet/konkurrentene
- Økonomi / etablering/drift
- Kompetanse/ressurser
- Styre/selskapsform
- Bedriftscase
Kandidaten
-
har kunnskap om hvordan strategier utvikles for å nå virksomheters mål
-
har kunnskap om strategiprosesser for en virksomhet for å utvikle og lede gjennom alle ledd i organisasjonen
-
har kunnskap om utvikling av kvalitet gjennom organisatoriske forbedringsprosesser
-
har kunnskap om hvordan man kan utvikle en organisasjon kontinuerlig
-
har kunnskap om nyskapings- og entreprenørskapsprosesser, hvilke offentlige og andre programmer som kan anvendes til planlegging, finansiering og gjennomføring
Kandidaten
-
kan anvende metoder for forbedring til effektivisering av verdikjeden
-
kan lede prosjekter og bidra til kvalitetsutvikling
-
kan anvende strategier i ledelse av ansatte somt utvikling av ansattes kompetanser i tråd med virksomhetens mål
-
kan anvende ledelseskunnskap til å utvikle teamforståelse og utvikling av virksomheten som lærende organisasjon
-
kan utføre innovasjonsarbeid, alene og i samarbeid med andre, i form av nyskaping, og kan gjennomføre entreprenørskap for utvikling av virksomhetens drift og produksjon
Kandidaten
-
kan planlegge, gjennomføre og lede logistikkrettede arbeidsoppgaver og prosjekter, alene eller som deltaker i gruppe, eller som deltaker eller leder for et team, i tråd med etiske krav og retningslinjer
-
kan utføre arbeidet med logistikk som en konkurransefaktor i næringslivet etter kunders behov og myndigheters krav
-
kan lede, engasjere og motivere personer, enkelte lag og hele arbeidsstyrken på arbeidsplassen og bidra til å utvikle en helhetlig planleggingskultur og teamcoaching (analytisk tankegang og innovasjon)
-
kan bygge relasjoner med fagfeller og med alle lag i organisasjonen, samt med eksterne målgrupper
-
kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen transport og spedisjon og organisasjonen og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
-
kan bidra til organisasjonsutvikling
Følgende arbeidskrav gjelder:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Prosjektledelse
Westhagen: Prosjektarbeid - Utviklings- og endringskompetanse, Gyldendal Akademisk, 6.utgave 2008, ISBN 978-82-05-38361-6
Christensen, Wigen: Microsoft Project 2013, DataPower Learning, 2014, ISBN 978-82-477-2223-7
Hovland, Kirkeberg, Project Illustrator, grunnmodul, Learning by doing AS
Personalutvikling og ledelse
Eget kompendium
Artikler
Strategi og kvalitetsarbeid
Roos, Von Krogh, Roos, Strategier som konkurransefortrinn, Fagbokforlaget 1997
Nyskaping og entreprenørskap
Onsrud, O. (2010): Forretningsplan
Innovasjon Norge / FRAM programmet: div. relevant materiale
Forretningsmodellering: Fagskolen Innlandet / Nett
Det kan komme endringer i læremidler og litteratur før studiestart