20TT55J Strategisk forretningsutvikling
20TT55J Strategisk forretningsutvikling
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLogistikk
- Emnekode20TT55J
- StudieprogramLogistikk
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole
- Startsemester2021 Høst
Prosjektledelse
Kompetanseutviklingsstrategier
Personalledelse
Teamutvikling
Kvalitetsledelse
Bedrifts- og organisasjonskultur
Endringsledelse
Nyskaping og entreprenørskap
Kompetanseutvikling
- Virksomhetens mål- og sentrale strategier
- Situasjonsanalyser med gapanalyse mot mål.
- Kompetanseutviklingsstrategier
- Tiltaksplaner for oppfyllelse av kompetanseutviklingsstrategier
- Motivere for kompetanseutvikling
- Kjenn din medarbeider, finn riktig person til rett jobb
- Utdanningsprogrammer og utdanningsavtaler
- Handlingsplaner for implementering
- Ansette kompetanse
- avvikle
- Utvikle kompetanse
- Organisatorisk læring
- Vurdering, oppfølging og korrektive tiltak
Personalledelse
-
Hva motiverer ansatte
-
Mazlow, McGregor, Hertzberg og motivasjon i praksis
-
Bruk av utviklingsverktøy, blant annet medarbeider- og utviklingssamtaler.
-
-
Medarbeidersamtale
-
Bruk analyseverktøy for å prioritere bedriftens utfordringer
-
Kjenne dine ansatte og deres oppgaver
-
Konflikter og konfliktløsning
-
Veiled, støtt, styr eller overtal ansatte til å løse bedriftens utfordringer
-
Situasjonsbestemt ledelse
-
-
Delegering og oppfølging
-
Organisatoriske utfordringer og muligheter
-
Belønninger og karriereutvikling
-
Kvalitetsstyring
Kvalitetsbegreper og aktiviteter som sikrer tilsiktet kvalitet.
-
fagterminologi
-
kvalitetsstandarder
-
kvalitetsstyringssystem
-
dokumentasjon og kontinuerlig forbedring
Teamutvikling og teamprosesser
-
Ta utgangspunkt i prosjektledelse/ TQM/ HMS som basis for teamets funksjon
-
Jobbing i team - formål med teamet, ansvarsforhold og resultatkrav
-
Teamsammensetning, avhengig av egenskaper og teamets oppgave
-
Midlertidige og permanente team
-
Allianse og kunnskapsutvikling, veiledelse, mentorer og samarbeidspartnere.
-
Nettverk med leverandører og oppdragsgivere
Prosjektledelse
- problem-, ide- og målfase
- planprosess, eierskap og informasjon
- Gjennomføring og dokumentasjon
- Evaluering, oppfølging og forbedring
Organisasjonskultur
• Læring i jobb, bedriftskultur, muligheter og utfordringer
• Delingskultur
• Lærende organisasjon
Endringsledelse
Nyskaping og entreprenørskap
- Starte bedrift
- Fra ide til marked
- Er du en gründer
- Forretningsplan/forretningsplanmodellering
- Produkt/tjeneste
- Kunden/markedet/konkurrentene
- Økonomi / etablering/drift
- Kompetanse/ressurser
- Styre/selskapsform
- --
- Bedriftscase
Kandidaten
- har kunnskap om hvordan strategier utvikles for å nå virksomheters mål
- har kunnskap om strategiprosesser for en virksomhet for å utvikle og lede gjennom alle ledd i organisasjonen.
- har kunnskap om utvikling av kvalitet gjennom organisatoriske forbedringsprosesser
- har kunnskap om hvordan man kan utvikle en organisasjon kontinuerlig
- har kunnskap om nyskapings - og entreprenørskapsprosesser, hvilke offentlige og andre programmer som kan anvendes til planlegging, finansiering og gjennomføring.
Kandidaten
- kan anvende metoder for forbedring til effektivisering av verdikjeden.
- kan lede prosjekter og bidra til kvalitetsutvikling
- kan anvende strategier i ledelse av ansatte somt utvikling av ansattes kompetanser i tråd med virksomhetens mål.
- kan anvende ledelseskunnskap til å utvikle teamforståelse og utvikling av virksomheten som lærende organisasjon.
- kan utføre alene og i samarbeid med andre innovasjonsarbeid i form at nyskaping og kan gjennomføre entreprenørskap for utvikling av virksomhetens drift og produksjon.
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og lede logistikkrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene eller
som deltaker i gruppe som deltaker eller leder for et team og i tråd med etiske krav og retningslinjer - kan utføre arbeidet med logistikk som en konkurransefaktor i næringslivet etter kunders behov og myndigheters krav
- kan lede, engasjere og motivere personer, enkelte lag og hele arbeidsstyrken på arbeidsplassen og bidra til å utvikle en helhetlig planleggingskultur og teamcoaching (analytisk tankegang og innovasjon)
- kan bygge relasjoner med fagfeller og med alle lag i organisasjonen, samt med eksterne målgrupper
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen transport og spedisjon og organisasjonen og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
- kan bidra til organisasjonsutvikling
- studenten skal kunne vise til aktiv deltakelse i opplæring, undervisning og veiledning
- studenten skal bidra til læring i gruppe / klasse
- alle innleveringer, prøver og fremføringer i emnet skal være gjennomført og godkjent
- bedriftscase – Nyskaping
- innlevering av forretningsplan – ca mars
Ved mangelfull oppfølging av arbeidskrav vil det ikke bli gitt vurdering i emnet.
Prosjektledelse
- Westhagen: Prosjektarbeid - Utviklings- og endringskompetanse, Gyldendal Akademisk, 6.utgave 2008, ISBN 978-82-05-38361-6
- Christensen, Wigen: Microsoft Project 2013, DataPower Learning, 2014, ISBN 978-82-477-2223-7
- Hovland, Kirkeberg, Project Illustrator, grunnmodul, Learning by doing AS
Personalutvikling og ledelse
- Eget kompendium
- Artikler
Strategi og kvalitetsarbeid
- Roos, Von Krogh, Roos, Strategier som konkurransefortrinn, Fagbokforlaget 1997
Nyskaping og entreprenørskap
- Onsrud, O. (2010): Forretningsplan
- Innovasjon Norge / FRAM programmet: div. relevant materiale
- Forretningsmodellering: Fagskolen Innlandet / Nett
Det kan komme endringer i læremidler og litteratur før skolestart