20TT55J Strategisk forretningsutvikling

20TT55J Strategisk forretningsutvikling

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Logistikk
    • Emnekode
      20TT55J
    • Studieprogram
      Logistikk
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole
    • Startsemester
      2021 Høst
Introduksjon

Prosjektledelse

Kompetanseutviklingsstrategier

Personalledelse

Teamutvikling

Kvalitetsledelse

Bedrifts- og organisasjonskultur

Endringsledelse

Nyskaping og entreprenørskap

Emnets innhold

Kompetanseutvikling 

  • Virksomhetens mål- og sentrale strategier
  • Situasjonsanalyser med gapanalyse mot mål.
  • Kompetanseutviklingsstrategier
  • Tiltaksplaner for oppfyllelse av kompetanseutviklingsstrategier
    • Motivere for kompetanseutvikling
    • Kjenn din medarbeider, finn riktig person til rett jobb
    • Utdanningsprogrammer og utdanningsavtaler
  • Handlingsplaner for implementering
    • Ansette kompetanse
    • avvikle
    • Utvikle kompetanse
    • Organisatorisk læring
  • Vurdering, oppfølging og korrektive tiltak

 

Personalledelse 

  • Hva motiverer ansatte

    • Mazlow, McGregor, Hertzberg og motivasjon i praksis

    • Bruk av utviklingsverktøy, blant annet medarbeider- og utviklingssamtaler.

  • Medarbeidersamtale

  • Bruk analyseverktøy for å prioritere bedriftens utfordringer

  • Kjenne dine ansatte og deres oppgaver

  • Konflikter og konfliktløsning

  • Veiled, støtt, styr eller overtal ansatte til å løse bedriftens utfordringer

    • Situasjonsbestemt ledelse 

  • Delegering og oppfølging

    • Organisatoriske utfordringer og muligheter

    • Belønninger og karriereutvikling

Kvalitetsstyring
Kvalitetsbegreper og aktiviteter som sikrer tilsiktet kvalitet.

  • fagterminologi

  • kvalitetsstandarder

  • kvalitetsstyringssystem

  • dokumentasjon og kontinuerlig forbedring

 

Teamutvikling og teamprosesser   

  • Ta utgangspunkt i prosjektledelse/ TQM/ HMS som basis for teamets funksjon

  • Jobbing i team - formål med teamet, ansvarsforhold og resultatkrav

  • Teamsammensetning, avhengig av egenskaper og teamets oppgave

  • Midlertidige og permanente team

  • Allianse og kunnskapsutvikling, veiledelse, mentorer og samarbeidspartnere. 

  • Nettverk med leverandører og oppdragsgivere

 

Prosjektledelse

  • problem-, ide- og målfase
  • planprosess, eierskap og informasjon
  • Gjennomføring og dokumentasjon
  • Evaluering, oppfølging og forbedring

 
Organisasjonskultur
•    Læring i jobb, bedriftskultur, muligheter og utfordringer
•    Delingskultur
•    Lærende organisasjon

 

Endringsledelse
Nyskaping og entreprenørskap

  • Starte bedrift
  • Fra ide til marked
  • Er du en gründer
  • Forretningsplan/forretningsplanmodellering
  • Produkt/tjeneste
  • Kunden/markedet/konkurrentene
  • Økonomi / etablering/drift
  • Kompetanse/ressurser
  • Styre/selskapsform
  •  --
  • Bedriftscase
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om hvordan strategier utvikles for å nå virksomheters mål
  • har kunnskap om strategiprosesser for en virksomhet for å utvikle og lede gjennom alle ledd i organisasjonen.
  • har kunnskap om utvikling av kvalitet gjennom organisatoriske forbedringsprosesser
  • har kunnskap om hvordan man kan utvikle en organisasjon kontinuerlig
  • har kunnskap om nyskapings - og entreprenørskapsprosesser, hvilke offentlige og andre programmer som kan anvendes til planlegging, finansiering og gjennomføring.
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende metoder for forbedring til effektivisering av verdikjeden.
  • kan lede prosjekter og bidra til kvalitetsutvikling
  • kan anvende strategier i ledelse av ansatte somt utvikling av ansattes kompetanser i tråd med virksomhetens mål.
  • kan anvende ledelseskunnskap til å utvikle teamforståelse og utvikling av virksomheten som lærende organisasjon.
  • kan utføre alene og i samarbeid med andre innovasjonsarbeid i form at nyskaping og kan gjennomføre entreprenørskap for utvikling av virksomhetens drift og produksjon.
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre og lede logistikkrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene eller
    som deltaker i gruppe som deltaker eller leder for et team og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan utføre arbeidet med logistikk som en konkurransefaktor i næringslivet etter kunders behov og myndigheters krav
  • kan lede, engasjere og motivere personer, enkelte lag og hele arbeidsstyrken på arbeidsplassen og bidra til å utvikle en helhetlig planleggingskultur og teamcoaching (analytisk tankegang og innovasjon)
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og med alle lag i organisasjonen, samt med eksterne målgrupper
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen transport og spedisjon og organisasjonen og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
  • kan bidra til organisasjonsutvikling
Arbeidskrav
  • studenten skal kunne vise til aktiv deltakelse i opplæring, undervisning og veiledning
  • studenten skal bidra til læring i gruppe / klasse
  • alle innleveringer, prøver og fremføringer i emnet skal være gjennomført og godkjent
  • bedriftscase – Nyskaping
  • innlevering av forretningsplan – ca mars

Ved mangelfull oppfølging av arbeidskrav vil det ikke bli gitt vurdering i emnet.

Pensumlitteratur
20TT55J Strategisk forretningsutvikling
Litteratur

Prosjektledelse

  • Westhagen: Prosjektarbeid - Utviklings- og endringskompetanse, Gyldendal Akademisk, 6.utgave 2008, ISBN 978-82-05-38361-6
  • Christensen, Wigen: Microsoft Project 2013, DataPower Learning, 2014, ISBN 978-82-477-2223-7
  • Hovland, Kirkeberg, Project Illustrator, grunnmodul, Learning by doing AS

 

Personalutvikling og ledelse

  • Eget kompendium
  • Artikler

 

Strategi og kvalitetsarbeid

  • Roos, Von Krogh, Roos, Strategier som konkurransefortrinn, Fagbokforlaget 1997

 

Nyskaping og entreprenørskap

  • Onsrud, O. (2010): Forretningsplan
  • Innovasjon Norge / FRAM programmet: div. relevant materiale
  • Forretningsmodellering: Fagskolen Innlandet / Nett

Det kan komme endringer i læremidler og litteratur før skolestart