20TT55J Strategisk forretningsutvikling

20TT55J Strategisk forretningsutvikling

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Logistikk
    • Emnekode
      20TT55J
    • Studieprogram
      Logistikk
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole
    • Startsemester
      2023 Høst
Introduksjon

Studenten vil få kompetanse innenfor personalledelse, teamutvikling og bedriftskultur. Videre omhandler emnet endringsledelse, prosjektledelse og kvalitetsledelse. Studenten vil også få innsikt i nyskaping og entreprenørskap.

Tema
  • Prosjektledelse
  • Kompetanseutviklingsstrategier
  • Personalledelse
  • Teamutvikling
  • Kvalitetsledelse
  • Bedrifts- og organisasjonskultur
  • Endringsledelse
  • Nyskaping og entreprenørskap
Emnets innhold

Kompetanseutviklingsstrategier

  • Virksomhetens mål og sentrale strategier
  • Situasjonsanalyser med gapanalyse mot mål
  • Tiltaksplaner for oppfyllelse av kompetanseutviklingsstrategier
    • Motivere for kompetanseutvikling
    • Kjenn din medarbeider, finn riktig person til rett jobb
    • Utdanningsprogrammer og utdanningsavtaler
  • Handlingsplaner for implementering
    • Ansette kompetanse
    • Avvikle
    • Utvikle kompetanse
    • Organisatorisk læring
  • Vurdering, oppfølging og korrektive tiltak

Personalledelse 

  • Hva motiverer ansatte
    • Mazlow, McGregor, Hertzberg og motivasjon i praksis
    • Bruk av utviklingsverktøy, blant annet medarbeider- og utviklingssamtaler.
  • Medarbeidersamtale
  • Bruke analyseverktøy for å prioritere bedriftens utfordringer
  • Kjenne dine ansatte og deres oppgaver
  • Konflikter og konfliktløsning
  • Veilede, støtte, styre eller overtale ansatte til å løse bedriftens utfordringer
    • Situasjonsbestemt ledelse 
  • Delegering og oppfølging
    • Organisatoriske utfordringer og muligheter
    • Belønninger og karriereutvikling

Kvalitetsledelse

  • fagterminologi
  • kvalitetsstandarder
  • kvalitetsstyringssystem
  • dokumentasjon og kontinuerlig forbedring

Teamutvikling   

  • Ta utgangspunkt i prosjektledelse/ TQM/ HMS som basis for teamets funksjon
  • Jobbing i team - formål med teamet, ansvarsforhold og resultatkrav
  • Teamsammensetning, avhengig av egenskaper og teamets oppgave
  • Midlertidige og permanente team
  • Allianse og kunnskapsutvikling, veiledning, mentorer og samarbeidspartnere
  • Nettverk med leverandører og oppdragsgivere

Prosjektledelse

  • problem-, idé- og målfase
  • planprosess, eierskap og informasjon
  • Gjennomføring og dokumentasjon
  • Evaluering, oppfølging og forbedring

Bedrifts- og organisasjonskultur

  • Læring i jobb, bedriftskultur, muligheter og utfordringer
  • Delingskultur
  • Lærende organisasjon

Endringsledelse

Nyskaping og entreprenørskap

  • Starte bedrift
  • Fra ide til marked
  • Er du en gründer?
  • Forretningsplan/forretningsplanmodellering
  • Produkt/tjeneste
  • Kunden/markedet/konkurrentene
  • Økonomi / etablering/drift
  • Kompetanse/ressurser
  • Styre/selskapsform
  • Bedriftscase
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om hvordan strategier utvikles for å nå virksomheters mål

  • har kunnskap om strategiprosesser for en virksomhet for å utvikle og lede gjennom alle ledd i organisasjonen

  • har kunnskap om utvikling av kvalitet gjennom organisatoriske forbedringsprosesser

  • har kunnskap om hvordan man kan utvikle en organisasjon kontinuerlig

  • har kunnskap om nyskapings- og entreprenørskapsprosesser, hvilke offentlige og andre programmer som kan anvendes til planlegging, finansiering og gjennomføring

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende metoder for forbedring til effektivisering av verdikjeden

  • kan lede prosjekter og bidra til kvalitetsutvikling

  • kan anvende strategier i ledelse av ansatte somt utvikling av ansattes kompetanser i tråd med virksomhetens mål

  • kan anvende ledelseskunnskap til å utvikle teamforståelse og utvikling av virksomheten som lærende organisasjon

  • kan utføre innovasjonsarbeid, alene og i samarbeid med andre, i form av nyskaping, og kan gjennomføre entreprenørskap for utvikling av virksomhetens drift og produksjon

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre og lede logistikkrettede arbeidsoppgaver og prosjekter, alene eller som deltaker i gruppe, eller som deltaker eller leder for et team, i tråd med etiske krav og retningslinjer

  • kan utføre arbeidet med logistikk som en konkurransefaktor i næringslivet etter kunders behov og myndigheters krav

  • kan lede, engasjere og motivere personer, enkelte lag og hele arbeidsstyrken på arbeidsplassen og bidra til å utvikle en helhetlig planleggingskultur og teamcoaching (analytisk tankegang og innovasjon)

  • kan bygge relasjoner med fagfeller og med alle lag i organisasjonen, samt med eksterne målgrupper

  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen transport og spedisjon og organisasjonen og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis

  • kan bidra til organisasjonsutvikling

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Pensumlitteratur
20TT55J Strategisk forretningsutvikling
Litteratur

Prosjektledelse

Westhagen: Prosjektarbeid - Utviklings- og endringskompetanse, Gyldendal Akademisk, 6.utgave 2008, ISBN 978-82-05-38361-6

Christensen, Wigen: Microsoft Project 2013, DataPower Learning, 2014, ISBN 978-82-477-2223-7

Hovland, Kirkeberg, Project Illustrator, grunnmodul, Learning by doing AS

Personalutvikling og ledelse

Eget kompendium

Artikler

Strategi og kvalitetsarbeid

Roos, Von Krogh, Roos, Strategier som konkurransefortrinn, Fagbokforlaget 1997

Nyskaping og entreprenørskap

Onsrud, O. (2010): Forretningsplan

Innovasjon Norge / FRAM programmet: div. relevant materiale

Forretningsmodellering: Fagskolen Innlandet / Nett

Det kan komme endringer i læremidler og litteratur før studiestart