20TB62B Yrkesrettet kommunikasjon
20TB62B Yrkesrettet kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode20TB62B
- StudieprogramVann og avløp
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2025 Høst
Norsk
- grammatikk, språklige, stilistiske og grafiske virkemidler
- struktur, god syntaks, leservennlig lay-out
- Word, Canvas, Power Point, hjelpeprogram for lesing og skriving
- regler for godt nettvett, kildebruk, bruk av sosiale medier
- skriftlig og muntlig prosjektdokumentasjon
- bruke mål- og mottakeranalyse
- benytte metoder for klar og systematisk informasjonsformidling
- bruke IKT, med vekt på tekstbehandlings – og presentasjonsverktøy
- tilegne seg kunnskaper gjennom ulike kanaler
- vurdere ulike tekster
- benytte vanlige sjangre som f.eks. møteinnkalling og-referat, søknader, cv, notat, brev, tekstreferat, artikkel, innlegg, debatt, instruksjoner, veiledning, ulike muntlige framføringer og prosjektrapport
- planlegge, gjennomføre og presentere tverrfaglige prosjekter
- utvikle god kommunikasjon for arbeids- og samfunnsliv
- evne å reflektere over egne kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse
Engelsk
- grammatikk, setningsoppbygging, ord, uttrykk og fagterminologi
- fagtekster og egne tekster
- oversetting
- trekk ved engelsk og amerikansk kultur
- tverrkulturell forståelse
- forme korrekte setninger og bøye ord riktig
- anvende språket i muntlige og skriftlige presentasjoner
- anvende språket i diskusjoner, samtaler og gruppearbeid
- forstå tekster på engelsk, bl.a. artikler, brev og fagtekster
- forstå muntlig engelsk
- produsere tekster på engelsk, som sammendrag, referat, søknad, cv
- utvikle god kommunikasjon for arbeids- og samfunnsliv
- evne å reflektere over egne kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse
Kandidaten
-
har kunnskap om språket som verktøy for god kommunikasjon og kjenner til norsk og engelsk fagterminologi innen sitt fagområde
-
har kunnskap om relevante dataverktøy som benyttes ved kommunikasjon samt ulike sosiale medier
-
kjenner til ulike former for prosjektdokumentasjon
-
har kunnskap om hva som kjennetegner godt nettvett
-
har kunnskap om kritisk bruk av kilder
-
har kunnskap om kunstig intelligens som verktøy for informasjonsinnhenting, kommunikasjon og ideutvikling
Kandidaten
-
kan bruke engelsk og norsk skriftlig og muntlig i form av yrkesrettede sjangre
-
kan bruke relevante kommunikasjonsverktøy og medier i kommunikasjonsprosessen
-
kan arbeide tverrfaglig og prosjektorientert
-
kan holde presentasjoner og innlegg i ulike fora
-
kan instruere og veilede andre
-
kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
-
skal gjennom gode ledetekster kunne anvende KI-verktøy for informasjonsinnhenting, kommunikasjon og ideutvikling
Kandidaten
-
kan kommunisere på en tydelig og forståelig måte, både i faglige og personlige sammenhenger
-
har kompetanse i effektiv bruk av IKT og korrekt kildebruk
-
kan delta i planlegging, gjennomføring og presentasjoner av et prosjekt
-
kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
-
skal kunne reflektere kritisk over bruken av KI og vurdere både muligheter og utfordringer
Følgende arbeidskrav gjelder:
-
aktiv deltakelse i opplæringen
-
bidra til læring i gruppen/klassen
-
aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
-
alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning/veiledning | 50 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger | 48 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Selvstudium | 162 Time(r) | Nettbasert med samlinger |